Brev:
Empati
3. november 2010
Alder:
4 år
Empati
Hej Helen,
Hvad kan man forvente af en 4 årig, i forhold til at kunne sætte sig i andres sted?
Spekulerer lidt på om ikke vores store dreng burde kunne reagere lidt bedre, end han gør, på når andre fx er kede af det.
Han har en god ven, som er et halvt år ældre og når de leger sammen, synes jeg vennen har en enormt god forståelse af vores søn, hans styrker og svagheder og vennen forsøger tit at hjælpe vores dreng, når han ligesom føler der er behov for det - på den ene eller anden måde.
Omvendt har vennen det svært lige nu, og det virker til han ikke rigtig kan få hjælp den anden vej. Vores dreng siger han trøster - vennen siger, at det gør han ikke, så jeg spurgte til hvordan han prøvede at trøste - og så viste mig hvordan han fjollede rundt for at få ham til at grine. Det var noget der virkede med lillebror for et halvt år siden - ikke mere.
Jeg har prøvet at sætte ord på hvad det er jeg gør, når jeg trøster ham når han er ked af det, men han mister hurtigt interessen og taler om noget andet - jeg tænker det er for tidligt og at jeg ikke kan forvente det endnu, men jeg er i tvivl.
Jeg glæder mig som altid til at høre fra dig :-)