Når børn siger nej til leg

14. oktober 2010

Kategori:
Alder:
4 år

Når børn siger nej til leg

Hej igen.

Lige et par spørgsmål.

Vi har to dejlige tøser på hhv. knap 2 år og godt 4 år. Den ældste går i børnehaven, og har en lille udfordring for tiden. Hendes hjerteveninde og hende selv er ved at vokse en lille smule fra hinanden. I går kom en pædagog og sagde til mig, at hun har det lidt svært når veninden siger nej til at lege. Så bliver hun meget ked af det. Hun leger også lidt med de andre børn, men leger også en del selv.

Mit spørgsmål er så, hvordan får vi hende til bedre at acceptere et nej, når hun spørger om andre vil lege.

Det gør utroligt ondt på mig, at andre børn siger nej til hende. Men jeg ved jo også, at hun siger nej til andre engang imellem, og at det er helt naturligt. Men kan man ikke hjælpe hende. Pædagogen sagde, at vi måske kunne lade hende lege med andre børn i fritiden også, og det synes jeg også er en god ide..

Et andet spørgsmål er vedr. min yngste datter. Hun er ved at blive meget ...

Annonce

... selvstændig, på godt og ondt. Hun er utrolig god til at tage tøj af og på, og talen bliver mere forståelig.. men sikke et temperament...

Nogle gange bliver hun helt hysterisk når hun skal puttes. Hun har ellers altid været god til at komme i seng. Men nu tager det nærmest en time.. Når man går ind og lægger hende ned, kan hun vride sig rundt i hele sengen og skælde vældig meget ud. Bagefter kan hun ligge og kalde på en igen. Og når man så kommer ind, så råber hun "lad være" og "gå".. Og sådan kan forestillingen blive ved længe...

Nogle gange når vi er ude at gå en tur, så vil hun bestemme hvilken vej vi skal gå. Nogle gange får hun sin vilje, og andre gange ikke. Men så kan hun finde på at smide sig på fortovet og blive helt hysterisk i nogle minutter.

Vi prøver at være meget tålmodige og vise at vi kan rumme hende. Men omvendt synes jeg også at hun går meget langt over stregen engang imellem....

Med venlig hilsen
en træt far :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig