Brev:
Når børn siger nej til leg
14. oktober 2010
Alder:
4 år
Når børn siger nej til leg
Hej igen.
Lige et par spørgsmål.
Vi har to dejlige tøser på hhv. knap 2 år og godt 4 år. Den ældste går i børnehaven, og har en lille udfordring for tiden. Hendes hjerteveninde og hende selv er ved at vokse en lille smule fra hinanden. I går kom en pædagog og sagde til mig, at hun har det lidt svært når veninden siger nej til at lege. Så bliver hun meget ked af det. Hun leger også lidt med de andre børn, men leger også en del selv.
Mit spørgsmål er så, hvordan får vi hende til bedre at acceptere et nej, når hun spørger om andre vil lege.
Det gør utroligt ondt på mig, at andre børn siger nej til hende. Men jeg ved jo også, at hun siger nej til andre engang imellem, og at det er helt naturligt. Men kan man ikke hjælpe hende. Pædagogen sagde, at vi måske kunne lade hende lege med andre børn i fritiden også, og det synes jeg også er en god ide..
Et andet spørgsmål er vedr. min yngste datter. Hun er ved at blive meget selvstændig, på godt og ondt. Hun er utrolig god til at tage tøj af og på, og talen bliver mere forståelig.. men sikke et temperament...
Nogle gange bliver hun helt hysterisk når hun skal puttes. Hun har ellers altid været god til at komme i seng. Men nu tager det nærmest en time.. Når man går ind og lægger hende ned, kan hun vride sig rundt i hele sengen og skælde vældig meget ud. Bagefter kan hun ligge og kalde på en igen. Og når man så kommer ind, så råber hun "lad være" og "gå".. Og sådan kan forestillingen blive ved længe...
Nogle gange når vi er ude at gå en tur, så vil hun bestemme hvilken vej vi skal gå. Nogle gange får hun sin vilje, og andre gange ikke. Men så kan hun finde på at smide sig på fortovet og blive helt hysterisk i nogle minutter.
Vi prøver at være meget tålmodige og vise at vi kan rumme hende. Men omvendt synes jeg også at hun går meget langt over stregen engang imellem....
Med venlig hilsen
en træt far :-)