Adfærd - 3 år

13. oktober 2010

Kategori:
Alder:
3 år

Adfærd - 3 år

Hej Helen

Vi kan ikke rigtig greje Josefine for tiden. Hun er umiddelbart en rigtig glad, positiv og velfungerende pige.
Børnehaven melder tilbage at hun fungerer fint, socialt, praktisk osv. Opfører sig eksemplarisk og er meget omsorgsfuld over for de andre børn. Hun er rigtig god til at knytte venskaber.

Hun startede i børnehave i august.

Lillesøster Laura kom til verden i januar, og efter nogle dage med voldsomme vredesudbrud og frustration accepterede hun søster, og begyndte at vise stor omsorg og kærlighed.

Men men .... - den sidste månedstid er vi blevet dumme allesammen, specielt far er bare dum - og hun kan ryge helt i flint hvis han fx vil hjælpe hende med at lyne jakken, putte, hjælpe med bad osv.
Far må ikke være med, sidde her, sige noget osv er desværre blevet hverdagskost.
Far prøver selvfølgelig at række hånden ud, men vi fortæller også at sådan en opførsel ikke er ok.

Har prøvet flere gange at spørge lidt ind til hvor for hun bliver så vred, men selvom hun har et rigtig godt sprog og ofte kan beskrive følelser i andre sammenhænge, så kan vi ikke snakke om dette med hende. Vi har hurtigt trukket os med snakkeriet, hun er jo kun lige fyldt 3..., men forsøger at være åbne.

Lillesøster er også dum dum dum, og mormor med - ...

Annonce

... som ellers aldrig kan gøre noget forkert, i Josefines øjne ..
Josefine slår og napper Laura når hun tror vi ikke ser det, og vi har slået hårdt ned på det, hun bliver irettesat, og vi forklarer hvorfor det ikke er ok, og siger vi gerne vil have hun lader være.
Har også sagt at hun skal sige det til os hvis hun bliver sur på Laura - så vil vi hjælpe, men det virker slet ikke ...

Når ikke hun siger dumme dit og dumme dat siger hun søde far, laura osv, så hun er helt sikkert klar over at dumme/søde har en effekt på mor og fars ros og ris.

De sidste par dage har vi helt ignoreret al dummesnakken, men slår selvfølgelig ned på at hun slår lillesøster.

Selvfølgelig er vi opmærksomme på søskendejalousi, trodsalder osv, men ved ikke om vi håndterer det godt nok.
Vil jo gerne støtte hende i hendes frustration, men også irettesætte hende når hun når grænsen.

Og så en lille spørgsmål vdr Laura - 9 mdr.
Hun har de sidste par måneder spist rubrød med forskelligt pålæg til frokost, men nu nægter hun næsten hver gang at spise sine hapsere, måske kun et par stykker, hvor hun før spiste pænt.
Skal vi bare lade rugbrødet ligge lidt og give hende ldit grød eller mos i stedet, eller er det bedre at tilbyde en flaske ??

Med venlig hilsen
mor til to dejlige tøser

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder