Brev:
Adfærd - 3 år
13. oktober 2010
Alder:
3 år
Adfærd - 3 år
Hej Helen
Vi kan ikke rigtig greje Josefine for tiden. Hun er umiddelbart en rigtig glad, positiv og velfungerende pige.
Børnehaven melder tilbage at hun fungerer fint, socialt, praktisk osv. Opfører sig eksemplarisk og er meget omsorgsfuld over for de andre børn. Hun er rigtig god til at knytte venskaber.
Hun startede i børnehave i august.
Lillesøster Laura kom til verden i januar, og efter nogle dage med voldsomme vredesudbrud og frustration accepterede hun søster, og begyndte at vise stor omsorg og kærlighed.
Men men .... - den sidste månedstid er vi blevet dumme allesammen, specielt far er bare dum - og hun kan ryge helt i flint hvis han fx vil hjælpe hende med at lyne jakken, putte, hjælpe med bad osv.
Far må ikke være med, sidde her, sige noget osv er desværre blevet hverdagskost.
Far prøver selvfølgelig at række hånden ud, men vi fortæller også at sådan en opførsel ikke er ok.
Har prøvet flere gange at spørge lidt ind til hvor for hun bliver så vred, men selvom hun har et rigtig godt sprog og ofte kan beskrive følelser i andre sammenhænge, så kan vi ikke snakke om dette med hende. Vi har hurtigt trukket os med snakkeriet, hun er jo kun lige fyldt 3..., men forsøger at være åbne.
Lillesøster er også dum dum dum, og mormor med - som ellers aldrig kan gøre noget forkert, i Josefines øjne ..
Josefine slår og napper Laura når hun tror vi ikke ser det, og vi har slået hårdt ned på det, hun bliver irettesat, og vi forklarer hvorfor det ikke er ok, og siger vi gerne vil have hun lader være.
Har også sagt at hun skal sige det til os hvis hun bliver sur på Laura - så vil vi hjælpe, men det virker slet ikke ...
Når ikke hun siger dumme dit og dumme dat siger hun søde far, laura osv, så hun er helt sikkert klar over at dumme/søde har en effekt på mor og fars ros og ris.
De sidste par dage har vi helt ignoreret al dummesnakken, men slår selvfølgelig ned på at hun slår lillesøster.
Selvfølgelig er vi opmærksomme på søskendejalousi, trodsalder osv, men ved ikke om vi håndterer det godt nok.
Vil jo gerne støtte hende i hendes frustration, men også irettesætte hende når hun når grænsen.
Og så en lille spørgsmål vdr Laura - 9 mdr.
Hun har de sidste par måneder spist rubrød med forskelligt pålæg til frokost, men nu nægter hun næsten hver gang at spise sine hapsere, måske kun et par stykker, hvor hun før spiste pænt.
Skal vi bare lade rugbrødet ligge lidt og give hende ldit grød eller mos i stedet, eller er det bedre at tilbyde en flaske ??
Med venlig hilsen
mor til to dejlige tøser