Brev:
Opdragelse - 12 mdr.
12. oktober 2010
Alder:
12 mdr.
Opdragelse - 12 mdr.
Hej igen.
Cecilie er 1 år og rigtig i selvstændighedsalderen - hvilket jeg erfarede via dit sidste brev. Tusind tak. dejligt at få en "diagnose" på så man ikke går og føler sig utilstrækkelig som forældre.
Mit spørgsmål går på hvor vidt det er muligt at opdrage et barn på 1 år.
Min oplevelse er, at hun forstår et nej. Hun er meget optaget af hundens madskål. Når hun er henne ved den og rækker hånden frem for, at tage noget fra skålen og jeg siger nej, så tøver hun og kigger på mig.
Hun forsøger selvfølgelig igen og skal til sidst afledes af noget andet, men jeg tror, at hun forstår hvad jeg mener.
Når vi spiser aftensmad vil hun max sidde med ved bordet i 10 min. Når hun ikke vil have mere mad spænder hun kroppen i en flitsbue og bliver frustreret indtil hun kommer ned til sit legetøj.
Min holdning er, at hun skal have lov til, at komme ned og at vi ikke kan stille krav til hende endnu. Hendes far er derimod ikke helt enig. Han siger ofte, at hun er forkælet når vi føjer hende i hendes hysteri anfald. Men er det ikke en del af hendes udvikling og er den bedste omsorg ikke, at finde ud af hvad hun ønsker og så opfylde det eller skal vi allerede nu begynde, at sætte grænser og krav?
Kærlig hilsen
Sanne