Brev:
Dejlig men frustreret
2. september 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Dejlig men frustreret
Kære Helen!
Jeg kunne godt bruge et par af dine kloge ord om hvordan jeg tackler en dejlig, men frustreret 3-årig.
Morgenerne er rolige, hyggelige, vi har tid til dyne og bøger i sofaen, god tid til at spise morgenmad, og hun afleveres lidt i 9 i børnehaven.
Men eftermiddagene og aftenerne er af en helt anden stemning. Hun er i dårligt humør, prøver grænser af, smider med ting, bliver vred over det mindste der ikke går som hun gerne vil. Spiser bevidst "grimt" osv
Hun prøver os meget af - eksperimenterer - bruger andre børns reaktionsmønstre (siger de samme f.eks vredesords-udbrud som naboens søn) og kopierer scener (alt fra Pingu til Pippi) i øjeblikket "Lotte fra ballademagergade" :/ Jeg er tæt på at kyle, den ellers fine Astrid Lindgren klassiker i skraldespanden, for det slår ikke fejl - hun spiser den råt, og bliver selv DRØNsur og trodsig bagefter. Men- hun knuselsker jo Lotte (Pippi, Pingu), og jeg tænker, at Lotte måske hjælper hende med at sætte ord på nye følelser hun kæmper med at udtrykke, i øjeblikket.
I forgårs ville hun ikke i bad, og hun sagde til mig, at "Line (vores dejlige nabo) er meget sødere end dig, du er dum. Jeg flytter derover - det har jeg TÆNKT mig at gøre!. Og åhh- jeg ved jo, at her er jeg den voksne der skal rumme hendes vrede, men jeg blev bare ked af det, og også rigtig sur på hende. Fortalte hende det, og at det ville jeg bare ikke høre på. Tog den op mange gange og havde selv svært ved at "begrave hunden". Og - det synes jeg jo ikke er en god reaktion fra min side. Hun må vel have lov til at "øve sig" på mor og far, der elsker hende ubetinget, hvor ellers?
Mit spørgsmål går på - hvordan reagerer jeg mest hensigtsmæssigt - hvordan rummer jeg hende bedst i disse situationer?
Jeg har tænkt meget over hvad der kan frustrere hende sådan. Vi taler godt sammen herhjemme, og hun god til at sætte ord på sine følelser. Måske handler det om nogle situationer i børnehaven. Hun er ikke kontaktsøgende over for de andre børn, leger mest med sig selv, og har brug for meget voksenkontakt. Jeg taler jævnligt med pædagogerne om det, og de er obs. på legesituationerne, forsøger at få hende ind i de andre børns leg etc, men mener ikke der umiddelbart er grund til bekymring endnu.
Mange hilsener,
JM