Dejlig men frustreret

2. september 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Dejlig men frustreret

Kære Helen!

Jeg kunne godt bruge et par af dine kloge ord om hvordan jeg tackler en dejlig, men frustreret 3-årig.

Morgenerne er rolige, hyggelige, vi har tid til dyne og bøger i sofaen, god tid til at spise morgenmad, og hun afleveres lidt i 9 i børnehaven.

Men eftermiddagene og aftenerne er af en helt anden stemning. Hun er i dårligt humør, prøver grænser af, smider med ting, bliver vred over det mindste der ikke går som hun gerne vil. Spiser bevidst "grimt" osv

Hun prøver os meget af - eksperimenterer - bruger andre børns reaktionsmønstre (siger de samme f.eks vredesords-udbrud som naboens søn) og kopierer scener (alt fra Pingu til Pippi) i øjeblikket "Lotte fra ballademagergade" :/ Jeg er tæt på at kyle, den ellers fine Astrid Lindgren klassiker i skraldespanden, for det slår ikke fejl - hun spiser den råt, og bliver selv DRØNsur og trodsig bagefter. Men- hun knuselsker jo Lotte (Pippi, Pingu), og jeg tænker, at Lotte måske hjælper hende med at sætte ord på nye følelser hun kæmper med at udtrykke, i øjeblikket.

I forgårs ville hun ikke i bad, og hun sagde til mig, at "Line (vores dejlige nabo) er ...

Annonce

... meget sødere end dig, du er dum. Jeg flytter derover - det har jeg TÆNKT mig at gøre!. Og åhh- jeg ved jo, at her er jeg den voksne der skal rumme hendes vrede, men jeg blev bare ked af det, og også rigtig sur på hende. Fortalte hende det, og at det ville jeg bare ikke høre på. Tog den op mange gange og havde selv svært ved at "begrave hunden". Og - det synes jeg jo ikke er en god reaktion fra min side. Hun må vel have lov til at "øve sig" på mor og far, der elsker hende ubetinget, hvor ellers?

Mit spørgsmål går på - hvordan reagerer jeg mest hensigtsmæssigt - hvordan rummer jeg hende bedst i disse situationer?

Jeg har tænkt meget over hvad der kan frustrere hende sådan. Vi taler godt sammen herhjemme, og hun god til at sætte ord på sine følelser. Måske handler det om nogle situationer i børnehaven. Hun er ikke kontaktsøgende over for de andre børn, leger mest med sig selv, og har brug for meget voksenkontakt. Jeg taler jævnligt med pædagogerne om det, og de er obs. på legesituationerne, forsøger at få hende ind i de andre børns leg etc, men mener ikke der umiddelbart er grund til bekymring endnu.

Mange hilsener,
JM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os