Brev:
Temperamentsfuld i børnehaven
26. august 2010
Alder:
3 år
Temperamentsfuld i børnehaven
Hej Helen..
Vi har dejlige Bastian på 3 år som har en lillesøster på 7 mdr. Bastian har ikke haft det nemt. Han har Taktil Skyhed, grundet mit besvær med at holde på ham under graviditeten og har derfor gået til intensiv madterapi hos en ergoterapeut i et halvt år + fysioterapi over en kort periode og diverse tjek i tide og utide. Han har kæmpet sammen med os for at få et bedre forhold til mad og det går stille og roligt fremad. Han har altid haft svært ved store forsamlinger og ved at tøj sidder forkert på ham, men dette går også meget bedre efter hans terapi.
Bastian er skøn dreng, han er blefri, sutfri, taler næsten flydende og så kan han så mange ting. Han er omsorgsfuld og kærlig og elsker at få sin lillesøster til at grine. Men samtidig er han også enormt grænsesøgende og virkelig temperamentsfuld og hidsig!!
Herhjemme tester han os dagligt og det gælder alt fra at han ikke gider at have børstet tænder, til at tøjet ikke passer ham eller han vil have at vi skal hoppe og springe ved hans mindste vink. Vi har fundet en metode som virker 8 ud af 10 gange. Vi trækker ham væk fra det som er årsagen og sidder os ned sammen med ham og taler stille og roligt om hvorfor vi ikke lige have det og spørger ind til hvorfor han bliver så gal, så vi kan snakke om det og oftes er det nok. De gang hvor det ikke virker må han ind på bænken at sidde indtil han kan finde ud af ikke at skrige og så kan han komme igen.. Alt dette kan vi godt takle... Men...
Det der er problemet er at han også er temperamentsfuld i børnehaven. Oftes er det når han skal have jakke, regntøj eller sko på. Så kan han gå fuldstændig i baglås og skrige som en gal, så de nærmest må tvinge ham i det.. Alt sidder forkert og de retter og retter, men intet hjælper.. Så snart det er på, så leger han fint som om intet var sket.. Han kan også blive helt galt hvis tingene ikke lige vil som han vil omme i børnehaven...
Det er det her som vi synes er så svært, at han bliver så gal og hidsig i børnehaven.. For i børnehaven burde han være glad og tilfreds og vi troede at det kun var os som han testede.. Iflg. børnehaven er han ellers glad, en sød dreng og virker til at trives og han vil også gerne i børnehave og har nogle rigtig gode venner der som han leger så godt med! Men hvad gør vi?? Hvordan undgår vi at de skal have de konflikter med ham??
For det må ikke være sjovt for ham heller, heller ikke pædagogerne og vi bliver kede af det når vi får at vide at han igen blev gal over et eller andet..
Håber på din hjælp..
Kærlig hilsen
Mille