Temperamentsfuld i børnehaven

26. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år

Temperamentsfuld i børnehaven

Hej Helen..

Vi har dejlige Bastian på 3 år som har en lillesøster på 7 mdr. Bastian har ikke haft det nemt. Han har Taktil Skyhed, grundet mit besvær med at holde på ham under graviditeten og har derfor gået til intensiv madterapi hos en ergoterapeut i et halvt år + fysioterapi over en kort periode og diverse tjek i tide og utide. Han har kæmpet sammen med os for at få et bedre forhold til mad og det går stille og roligt fremad. Han har altid haft svært ved store forsamlinger og ved at tøj sidder forkert på ham, men dette går også meget bedre efter hans terapi.

Bastian er skøn dreng, han er blefri, sutfri, taler næsten flydende og så kan han så mange ting. Han er omsorgsfuld og kærlig og elsker at få sin lillesøster til at grine. Men samtidig er han også enormt grænsesøgende og virkelig temperamentsfuld og hidsig!!

Herhjemme tester han os dagligt og det gælder alt fra at han ikke gider at have børstet tænder, til at tøjet ikke passer ham eller han vil have at vi skal hoppe og springe ved hans mindste vink. Vi har fundet en metode som virker 8 ud af 10 gange. Vi trækker ham væk fra det som er årsagen og sidder os ned sammen med ham og taler stille og roligt om hvorfor vi ikke lige have det og spørger ind til hvorfor han bliver så gal, så vi kan ...

Annonce

... snakke om det og oftes er det nok. De gang hvor det ikke virker må han ind på bænken at sidde indtil han kan finde ud af ikke at skrige og så kan han komme igen.. Alt dette kan vi godt takle... Men...

Det der er problemet er at han også er temperamentsfuld i børnehaven. Oftes er det når han skal have jakke, regntøj eller sko på. Så kan han gå fuldstændig i baglås og skrige som en gal, så de nærmest må tvinge ham i det.. Alt sidder forkert og de retter og retter, men intet hjælper.. Så snart det er på, så leger han fint som om intet var sket.. Han kan også blive helt galt hvis tingene ikke lige vil som han vil omme i børnehaven...

Det er det her som vi synes er så svært, at han bliver så gal og hidsig i børnehaven.. For i børnehaven burde han være glad og tilfreds og vi troede at det kun var os som han testede.. Iflg. børnehaven er han ellers glad, en sød dreng og virker til at trives og han vil også gerne i børnehave og har nogle rigtig gode venner der som han leger så godt med! Men hvad gør vi?? Hvordan undgår vi at de skal have de konflikter med ham??

For det må ikke være sjovt for ham heller, heller ikke pædagogerne og vi bliver kede af det når vi får at vide at han igen blev gal over et eller andet..

Håber på din hjælp..

Kærlig hilsen
Mille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre