Selektiv mutisme/ generthed

19. august 2010

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Selektiv mutisme/ generthed

Kære Helen!

Ja så er jeg på banen endnu engang. Jeg er nu nogle gange stødt på artikler omkring selektiv mutisme og nu idag har jeg læst dit svar til en anden mor hvor du nævner selektiv mutisme. Hver gang har jeg fået en underlig fornemmelse i maven og tænker på min lille pige, som er utrolig forsigtig og genert i kontakten til andre mennesker.

M. er 21 mdr og er blevet storesøster for 4 mdr siden. Det har været lidt hårdt for hende, men faktisk er det gået bedre end forventet. Hun er kærlig og god ved sin lillesøster, men kan også hade hende og være hård ved hende. Især lige efter en ammesituation eller hvis hendes far eller jeg har haft lillesøster i bad. Hvilket M. selv elsker.

M. har altid foretrukket samværet med hendes far og jeg. Har altid været lidt tilbageholdende og genert i samværet med andre/kendte såvel som fremmede mennesker. Skal hun vælge foretrækker hun kvinder frem for mænd, babyer frem for større børn og større børn frem for små børn.

M. går i vuggestue og har gjort det siden hun var 9 mdr. Vi havde en svær indkøring, men det endte med hun blev rigtig glad for at være der. Især knyttede hun sig meget til en studerende som også forgudede M. Hun er dog stoppet ca på samme tid som M. blev storesøster.

M. er meget dygtig sproglig. Hun snakker i sætninger, og er de sidste uger nærmest eksploderet rent sprogeligt. Der er efterhånden ikke noget hun ikke forstår eller kan sige. Hun tæller til 10 og kan ved at se på en tegning fortælle om der er 1-5 biler f.eks. Hun synger mange sange og synger gerne. Bruger de rigtige ord og melodier, men kan også finde på at lave fjolle-sange hvor hun selv finder på en skør tekst mens hun drejer rundt og danser. Hun er SKØN. Hun kan alle farver, har dog lidt svært ved at se forskel på blå og grøn, men siger ellers den er lyserød, den er rød, den er lysegul, den er gul osv.

Min bekymring går på at hun nærmest ikke siger et ord i vuggestuen og faktisk aldrig har gjort det. Når vi henter og bringer hende snakker hun som et lille ...

Annonce

... vandfald. Kan alle navne på pædagogerne og de andre børn. Fortæller gerne om de ting der er på stuen og hvad hun lige leger. Pædagogerne prøver virkelig at gøre en indsats for at hun skal snakke med dem, men hun klapper i som en østers hvis hun ikke lige vil.

Engang imellem flyver der et ord ud af hende og de er ikke i tvivl om at hun forstår alt hvis de siger til hende. Gør gerne ting på opfordring og er stolt når de roser hende. De beskriver hende som stille og meget observerende, men glad, smilende og tilfreds. Vi har haft succes med at give hende dukkevogn og dukke med tilbehør med herhjemmefra. Det forsvarer hun overfor de andre børn og siger gerne min dukke, min dukkevogn osv, men ellers forsvarer hun aldrig det hun leger med deromme siger de. Det undrer os meget da hun er meget fremme i skoene når vi er sammen med andre børn herhjemme eller på besøg hos andre børn. Der er sørme ikke nogle som skal tage noget fra hende.

Når vi har gæster er hun meget stille i starten og vil gerne være tæt på mor og far. Helst på skødet, men efter et kvarter til ½ time er hun tøet op alt efter om det er nogle hun kender godt. Sidder hun og læser bog med f.eks. moster kan hun sagtens snakke løs og fortælle, men er det en af vores venner (mest mænd) er hun helt stille og siger kun få ord. Det ser dog ud som om hun hygger sig og godt kan lide kontakten. Er det nogle enkelte af vores pigevenner kan hun sagtens fjolle, grine og snakke.....

Der har selvfølgelig været lidt tumult i vuggestuen her de sidste mdr pga sommerferie og M. har selv haft sommerferie 3 uger så det er selvfølgelig heller ikke helt optimale betingelser, men jeg synes bare det snart skal vende. Kan også mærke på pædagogerne at de er lidt bekymrede, dog uden de har sagt det med ord. Men de kommer med mange forslag til hvordan vi skal få hende åbnet. Bl.a. det med eget legetøj, hun har et fotoalbum med billeder hjemmefra og egne bøger med derned.

Bør jeg bekymre mig eller lyder det ok?

Tak for tanker tilbage

Med venlig hilsen
Susanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger