Brev:
Selektiv mutisme/ generthed
19. august 2010
Alder:
21 mdr.
Selektiv mutisme/ generthed
Kære Helen!
Ja så er jeg på banen endnu engang. Jeg er nu nogle gange stødt på artikler omkring selektiv mutisme og nu idag har jeg læst dit svar til en anden mor hvor du nævner selektiv mutisme. Hver gang har jeg fået en underlig fornemmelse i maven og tænker på min lille pige, som er utrolig forsigtig og genert i kontakten til andre mennesker.
M. er 21 mdr og er blevet storesøster for 4 mdr siden. Det har været lidt hårdt for hende, men faktisk er det gået bedre end forventet. Hun er kærlig og god ved sin lillesøster, men kan også hade hende og være hård ved hende. Især lige efter en ammesituation eller hvis hendes far eller jeg har haft lillesøster i bad. Hvilket M. selv elsker.
M. har altid foretrukket samværet med hendes far og jeg. Har altid været lidt tilbageholdende og genert i samværet med andre/kendte såvel som fremmede mennesker. Skal hun vælge foretrækker hun kvinder frem for mænd, babyer frem for større børn og større børn frem for små børn.
M. går i vuggestue og har gjort det siden hun var 9 mdr. Vi havde en svær indkøring, men det endte med hun blev rigtig glad for at være der. Især knyttede hun sig meget til en studerende som også forgudede M. Hun er dog stoppet ca på samme tid som M. blev storesøster.
M. er meget dygtig sproglig. Hun snakker i sætninger, og er de sidste uger nærmest eksploderet rent sprogeligt. Der er efterhånden ikke noget hun ikke forstår eller kan sige. Hun tæller til 10 og kan ved at se på en tegning fortælle om der er 1-5 biler f.eks. Hun synger mange sange og synger gerne. Bruger de rigtige ord og melodier, men kan også finde på at lave fjolle-sange hvor hun selv finder på en skør tekst mens hun drejer rundt og danser. Hun er SKØN. Hun kan alle farver, har dog lidt svært ved at se forskel på blå og grøn, men siger ellers den er lyserød, den er rød, den er lysegul, den er gul osv.
Min bekymring går på at hun nærmest ikke siger et ord i vuggestuen og faktisk aldrig har gjort det. Når vi henter og bringer hende snakker hun som et lille vandfald. Kan alle navne på pædagogerne og de andre børn. Fortæller gerne om de ting der er på stuen og hvad hun lige leger. Pædagogerne prøver virkelig at gøre en indsats for at hun skal snakke med dem, men hun klapper i som en østers hvis hun ikke lige vil.
Engang imellem flyver der et ord ud af hende og de er ikke i tvivl om at hun forstår alt hvis de siger til hende. Gør gerne ting på opfordring og er stolt når de roser hende. De beskriver hende som stille og meget observerende, men glad, smilende og tilfreds. Vi har haft succes med at give hende dukkevogn og dukke med tilbehør med herhjemmefra. Det forsvarer hun overfor de andre børn og siger gerne min dukke, min dukkevogn osv, men ellers forsvarer hun aldrig det hun leger med deromme siger de. Det undrer os meget da hun er meget fremme i skoene når vi er sammen med andre børn herhjemme eller på besøg hos andre børn. Der er sørme ikke nogle som skal tage noget fra hende.
Når vi har gæster er hun meget stille i starten og vil gerne være tæt på mor og far. Helst på skødet, men efter et kvarter til ½ time er hun tøet op alt efter om det er nogle hun kender godt. Sidder hun og læser bog med f.eks. moster kan hun sagtens snakke løs og fortælle, men er det en af vores venner (mest mænd) er hun helt stille og siger kun få ord. Det ser dog ud som om hun hygger sig og godt kan lide kontakten. Er det nogle enkelte af vores pigevenner kan hun sagtens fjolle, grine og snakke.....
Der har selvfølgelig været lidt tumult i vuggestuen her de sidste mdr pga sommerferie og M. har selv haft sommerferie 3 uger så det er selvfølgelig heller ikke helt optimale betingelser, men jeg synes bare det snart skal vende. Kan også mærke på pædagogerne at de er lidt bekymrede, dog uden de har sagt det med ord. Men de kommer med mange forslag til hvordan vi skal få hende åbnet. Bl.a. det med eget legetøj, hun har et fotoalbum med billeder hjemmefra og egne bøger med derned.
Bør jeg bekymre mig eller lyder det ok?
Tak for tanker tilbage
Med venlig hilsen
Susanne