Brev:
Skruphysterisk barn
5. august 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Skruphysterisk barn
Hej Helen,
Jeg bliver nødt til at henvende mig til dig - denne gang vedr Nikolaj på 2 år og 11 mdr. Han er kommet ind i en fase hvor han har skiftet "ham" fuldstændig. Der skal ingenting til før han bliver frygtelig vred, hysterisk, slår og sparker vildt omkring sig. Det er forfærdeligt at se og høre på for os forældre, men tænker det også må være forfærdeligt for ham at befinde sig.
Jeg skriver til dig, fordi vi er løbet tør for ideer til, hvordan vi skal tackle det. Når han får et "flip" gør vi som regel det at vi flytter ham fra den ting/situation der har gjort ham vred. Nogen gange hjælper det, andre gange bliver han endnu mere vred. Han slår, sparker etc. Det er selvfølgelig helt uacceptabelt og vi gør så det, at vi sætter os med ham i vores soveværelse - på afstand til han falder til ro. Nogen gange kan vi slet slet ikke få ham til at falde ned, og det er virkelig skrækkeligt og går lige i hjertet. :(
Samtidig kan jeg mærke, at jeg virkelig får sat min tålmodighed på prøve. Jeg bliver sgu vred når han slår, sparker etc
Hvad skal vi stille op? Jeg vil rigtig gerne hjælpe ham, men jeg vil heller ikke stå model til hvad som helst. Hvis han ikke bliver fjernet og slår os forældre, så hiver han ting ud af skufferne, går efter sin lillesøster etc. Og Laura bliver dødforskrækket fordi han bare står og skriger hende ind i hovedet.
Hvis den ene forældre står med ham mens han er vred og han kalder på den anden, så bytter vi. Tit kan jeg få ham til at falde ned hvis min mand har ham mens han er så rasende og omvendt.
Hvad skal vi gøre?
Kærlig hilsen
Christine - en lidt bekymret mor