Brev:
Skæren igennem på pædagogisk måde
3. august 2010
Alder:
23 mdr.
Skæren igennem på pædagogisk måde
Kære Helen
Som du se har jeg samlet en del sammen i de mail jeg har sendt dig - jeg har forsøgt og gøre dem så overskuelige som muligt ved kun og have et emne pr. mail.
Hvordan skærer man igennem på en god og pædagogisk måde ?
F.eks Elsker L og cykle og sidde bagpå i sin cykelstol - og hun er altid glad når jeg fortæller at nu skal vi ud til cyklen f.eks hvis jeg henter hende i vuggestuen - når vi så komme ud til cyklen står hun et stykke væk og vil ikke med / op og sidde.
Jeg prøver på mange måder og få hende med - kom skat vi skal hjem og se til vores kaniner, nu skal du komme og sidde i stolen osv - til sidst efter hun løber væk og ikke vil - har jeg været nødt til og sige (efter adskillige chancer) - jamen så må mor jo køre hjem uden dig - og så siger hun "hej hej" og virker ligeglad - men når jeg så begynder og lade som om at jeg drejer cyklen hen mod cykelstien så kommer hun alligevel til sidst og vil gerne med.
Jeg har også prøvet og løbe efter hende og sige "jamen så kommer mor og henter den frække pige som ikke vil med hjem" - dette ender bare i skrig, skrål og flitsbue hele vejen hjem.
Hvad handler det om fra hendes side ? - Tester hun af hvor langt hun kan gå med sine forældre ?
Jeg kan mærke at jeg ikke har det så godt med at lave denne form for opdragelse - synes det virker forkert og true hende ved og sige hvis ikke du gør som jeg siger så kører jeg hjem uden dig - forstår du hvad jeg mener? Men ved ikke hvad jeg ellers skal gøre/sige når jeg har forsøgt med andre løsninger inden denne bliver den sidste og den som jo virker, men ikke på den fede måde synes jeg.
Det samme når hun skal skifte ble eller have tøj på - så tager det også lang tid - somom hun lige skal se om hun kan slippe for det hvis hun bliver ved længe nok.
Dette gør sig også gældende ved andre ting - ting hvor hun er stædig og ikke VIL det hun skal - måske vi også bruger for meget tid nogle gange på og "forhandle" - f.eks vi skal lige op og skifte ble og så kan du lege videre bagefter med legetøjet eller hvad det nu kan være - eller vi skal lige have tøj på så kører vi en tur i bilen bagefter hvis vi f.eks skal ud og handle.
Hører gerne dine tanker om det.
Hilsner L´s mor