Tab og vind med samme sind?

2. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Tab og vind med samme sind?

Kære Helen,

Vores store søn bliver helt hysterisk, hvis han taber et spil, man scorer mod ham i fodbold, osv.

Hvad gør man? Almindeligvis lader vi ham vinde/være foran i 80 % af tilfældene, men lader ham altså tabe engang imellem. Det har vi altid gjort sådan og det har ikke tidligere været noget problem. Han starter med at være hysterisk, men bliver også ulykkelig, kan jeg se.

Han er i det hele taget meget præstationsorienteret, hvilket jeg har læst er almindeligt for førstefødte. Jeg synes vi har fokus på ...

Annonce

... at styrke hans selværd fremfor selvtillid (har læst Dan Svarre).

Prøver at forklare, at det handler om at have det sjovt osv, men den bider ikke rigtig på. Har du nogle gode råd?

Jeg har tænkt på, at han nu i børnehaven er ved at få øjnene op for hans egne styrker og svagheder i forhold til de andre børn, men jeg ved ikke om det kan spille ind - han bliver i hvert fald meget ked af det, når der er noget han føler han ikke kan (og de andre kan)

Glæder mig til at høre fra dig igen og håber du har haft en god sommer.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre