Brev:
Tab og vind med samme sind?
2. august 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Tab og vind med samme sind?
Kære Helen,
Vores store søn bliver helt hysterisk, hvis han taber et spil, man scorer mod ham i fodbold, osv.
Hvad gør man? Almindeligvis lader vi ham vinde/være foran i 80 % af tilfældene, men lader ham altså tabe engang imellem. Det har vi altid gjort sådan og det har ikke tidligere været noget problem. Han starter med at være hysterisk, men bliver også ulykkelig, kan jeg se.
Han er i det hele taget meget præstationsorienteret, hvilket jeg har læst er almindeligt for førstefødte. Jeg synes vi har fokus på at styrke hans selværd fremfor selvtillid (har læst Dan Svarre).
Prøver at forklare, at det handler om at have det sjovt osv, men den bider ikke rigtig på. Har du nogle gode råd?
Jeg har tænkt på, at han nu i børnehaven er ved at få øjnene op for hans egne styrker og svagheder i forhold til de andre børn, men jeg ved ikke om det kan spille ind - han bliver i hvert fald meget ked af det, når der er noget han føler han ikke kan (og de andre kan)
Glæder mig til at høre fra dig igen og håber du har haft en god sommer.