Bider og prøver grænser af

31. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Bider og prøver grænser af

Hej Helen

Har et par sammenhængende spørgsmål angående min dejlige søn på 25 mdr. Han udvikler sig, som han skal og har især stort fokus på den sproglige udvikling, hvor han altid har været godt med. Taler i sætninger, kender farver, tæller og synger og er god til at udtrykke sine behov.

Ind imellem er det dog som om, hans sprog alligevel ikke slår til. Det er i hvert fald, hvad jeg tror. Han er nemlig pt. inde i en fase, hvor han finder på at bide og rive i hår. Det har nu stået på i ca. et par mdr. og er desværre kun eskaleret i løbet af vores ferie, så det nu sker flere gange dagligt.

Tidligere var det mest overfor andre børn, bl.a. i vuggestuen - hvilket naturligvis heller ikke på nogen måde er godt - men nu er det også både hans far, mor og endog farmor, som har "måttet lægge hud til" de små hugtænder.

Nogle gange sker det, hvis han føler sig presset. Hvis f.eks. han skændes med et andet barn om et stykke legetøj, hvis han bliver slået af et andet barn, eller hvis vi siger nej til ham. De situationer kan jeg ligesom bedre forstå, selvom det naturligvis ikke er en god måde at reagere på, og vi forsøger at sætte ord på hans følelser og lære ham andre og bedre måder at reagere på.

Andre gange kommer det bare ud af den blå luft. Tit hvis ...

Annonce

... han lige har hygget sig med enten et andet barn eller med os.

Når han bider rigtigt hårdt eller får godt fat i en tot hår, gør det selvfølgelig ondt, og vi bliver vrede og skælder ud, men ofte griner han bare ad det. Vi forsøger selvfølgelig efterfølgende at forklare ham, at det er forkert at bide, rive i hår eller slå. At det gør ondt på den anden, som bliver vred og ked af det. Det er bare som om, han ikke rigtigt forstår det.

Jeg synes heller ikke, vi fokuserer unødigt på det negative, for der er jo heldigvis også en masse positivt at sige, og for os er han jo verdens dejligste dreng. Det andet fylder desværre bare lidt meget efterhånden.

Det skal lige siges, at han på alle måder er i den grænsesøgende alder og forsøger at få lov til at bestemme, hvor han kan. Han er virkeligt stædig og finder på alle mulige slags undskyldninger for f.eks. at komme op af sin seng igen efter putning. Han er jo snu nok, og vi har vores kampe.

Det korte af det lange er, at vi efterhånden er lidt forvirrede i forhold til, hvad der er den rigtige måde at gribe det an på. Hvordan får vi ham til at holde op med at være så udadreagerende? og hvorfor gør han det? Er det noget, vi gør eller?

Håber du kan hjælpe og glæder mig til dit svar!

Kærlig hilsen
vildbassens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene