Kaster med alt, også maden

15. juli 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kaster med alt, også maden

Hej Helen

Håber du havde en god sommerferie.

Tobias er nu blevet et år, og tingene går generelt rigtig godt. Han har fart på i sin udvikling, sludre, griner, kravler, peger på - og rejser sig op af stortset alt, og elsker at være i centrum.

Vi har dog en ting vi lige vil spørge om. Han har konsekvent en tendens til at kaste med ting, så snart han samler noget op, så kaster ham det bagud. Han køre simpelthen armen i fuldfart tilbage, og så slipper han genstanden på vejen. Hvis han sidder og leger med noget og han ikke gider det mere, så ligger han det sjældent fra sig, det bliver bare kastet bagover. Det er sådan set også helt i orden med os, problemet opstår, da han også gør det med maden.

Han er jo i en alder hvor han gerne vil spise selv, han kan også spise selv, og har kunne det længe, vi syntes jo også det er rart at kunne give ham noget i hånden, og så kan vi selv spise lidt samtidig. Men en del af maden får samme tur som legetøjet.

Når vi sætter os til bords, så ligger vi som regel noget mad foran ham. I starten spiser han pænt, men så ryger det ellers rundt alle steder. Hvis vi fra starten ...

Annonce

... ligger for meget, fem stykker af et eller andet, så ryger de første 3-4 stykker på gulvet, og den sidste i munden, derfor får han maks 3 stykker af gangen, så begrænser vi det lidt.

Denne opførelse har stået på i flere måneder, i starten så var det ok, for det var en del af udviklingen (og er det sikkert stadig) men for os er det ved at være ret frustrerende. Det ender tit med at vi sidder og siger nej, og Tobias kigger fåret på os. Jeg er også begyndt at side klar med hånden, så når han køre armen bagud rammer mad min hånd inden han slipper maden, samtidig med at vi siger nej, og så roser vi ham eller helt vildt de få gange han ligger noget på tallerknen, eller bordet, når først tallerkenen er røget på gulvet. Vi ved godt at han endnu ikke har en alder hvor vi kan opdrage, men er der noget vi kan gøre?

Det skal siges at meget af hans legetøj er i kasser, så han kan sidde glad og tage det op og kaste med det, netop fordi han elsker det. Derfor syntes vi at vi udenfor spisetid giver ham rig mulighed for at kaste ting til højre og venstre, men det svækker ikke interessen for at gøre det ved bordet.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to