Brev:
Kaster med alt, også maden
15. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Kaster med alt, også maden
Hej Helen
Håber du havde en god sommerferie.
Tobias er nu blevet et år, og tingene går generelt rigtig godt. Han har fart på i sin udvikling, sludre, griner, kravler, peger på - og rejser sig op af stortset alt, og elsker at være i centrum.
Vi har dog en ting vi lige vil spørge om. Han har konsekvent en tendens til at kaste med ting, så snart han samler noget op, så kaster ham det bagud. Han køre simpelthen armen i fuldfart tilbage, og så slipper han genstanden på vejen. Hvis han sidder og leger med noget og han ikke gider det mere, så ligger han det sjældent fra sig, det bliver bare kastet bagover. Det er sådan set også helt i orden med os, problemet opstår, da han også gør det med maden.
Han er jo i en alder hvor han gerne vil spise selv, han kan også spise selv, og har kunne det længe, vi syntes jo også det er rart at kunne give ham noget i hånden, og så kan vi selv spise lidt samtidig. Men en del af maden får samme tur som legetøjet.
Når vi sætter os til bords, så ligger vi som regel noget mad foran ham. I starten spiser han pænt, men så ryger det ellers rundt alle steder. Hvis vi fra starten ligger for meget, fem stykker af et eller andet, så ryger de første 3-4 stykker på gulvet, og den sidste i munden, derfor får han maks 3 stykker af gangen, så begrænser vi det lidt.
Denne opførelse har stået på i flere måneder, i starten så var det ok, for det var en del af udviklingen (og er det sikkert stadig) men for os er det ved at være ret frustrerende. Det ender tit med at vi sidder og siger nej, og Tobias kigger fåret på os. Jeg er også begyndt at side klar med hånden, så når han køre armen bagud rammer mad min hånd inden han slipper maden, samtidig med at vi siger nej, og så roser vi ham eller helt vildt de få gange han ligger noget på tallerknen, eller bordet, når først tallerkenen er røget på gulvet. Vi ved godt at han endnu ikke har en alder hvor vi kan opdrage, men er der noget vi kan gøre?
Det skal siges at meget af hans legetøj er i kasser, så han kan sidde glad og tage det op og kaste med det, netop fordi han elsker det. Derfor syntes vi at vi udenfor spisetid giver ham rig mulighed for at kaste ting til højre og venstre, men det svækker ikke interessen for at gøre det ved bordet.
Hilsen