Min søn Spiderman

10. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Min søn Spiderman

Hej Helen,

Min ældste søn fylder 4 år om en måned. Han er en dreng med fuld knald på, og som elsker at lege Spiderman, Ninja, lege brydekamp, klatre i træer, lave mudderbad og alt andet i den kategori. Han er enormt fantasifuld og kreativ i sin leg, og det gør også at han er en populær legekammerat i børnehaven, for han kan altid holde liv i en leg eller finde på noget nyt.

Han fortæller også historier, både ægte røverhistorier og vores egne "familiehistorier" - om dengang "moster Camilla brændte sig" osv. Vi har mange af den slags sande familiehistorier, som vi fortæller til børnene - selvfølgelig tilpasset efter alderen, og som regel med en morale. Der er lidt af en fortælletradition i min familie, og det er noget vi holder i hævd.

Han elsker at bygge videre på historierne, og ind i mellem er det ham selv, der er med i historien eller "dengang så havde jeg en anden mor eller så var jeg faren" og "der var også hajer". Vi lader ham fortælle sin historie og snakker om det.

Men her kommer også det tricky, hvordan forklarer man forskellen på røverhistorier og rigtige historier? Han spørger selv ind til det.

Han bygger f.eks. ulvefælder, hvor han stabler sit legetøj og stole som et værn, og monterer sine sværd og skyder på "tårnet" - hvordan får jeg fortalt at ulven i den lille rødhætte altså ikke er rigtig?

Synes jo ikke han virker utryg, (han er jo overbevist om at han bare mejer ulven ned med sin skyder) men hvordan guider jeg ham bedst gennem fantasiuniverset og så den virkelige verden?

Ind i mellem lyver han for at vinde noget eller for at bestemme selv, og her synes jeg vi når ud på et overdrev. Vi er ...

Annonce

... meget bestemte overfor løgn og vil ikke have det. Og vi forklarer, hvorfor han nu skal på værelset, eller ikke får sin ting med i børnehave alligevel.

Jeg er også bekymret for, når han blander sin rollespilsverden ind i virkeligheden, hvor det kan være farligt, f.eks. i trafikken.

Der har været enkelte episoder, hvor han ikke er stoppet ved kantstenen med sin løbecykel som han plejer, fordi "så kan jeg bare hoppe 4 meter hen over bilen ligesom Spiderman". Jeg har været meget bestemt i den slags situationer og har forklaret ham, hvorfor det er farligt, og så har jeg konfiskeret løbecyklen med det samme med sætninger som "så er du for lille til at køre løbecykel, når du ikke stopper ved kantstenen. Nu må du gå resten af vejen".

Vi er generelt meget konsekvente, og han ved godt at et nej er et nej.

Men jeg synes alligevel ikke budskabet helt trænger ind, griber jeg det forkert an?

Er det for meget med de historier?

Han er enormt selvsikker og mener han kan klare alt. F.eks. dur det ikke bare at gå fra ham, hvis jeg er sur på ham, for så siger han "så gå!" og han mener det, og går selv i en anden retning. Han synes også sagtens han kan være alene hjemme, og at han jo bare kan finde en anden mor, hvis det skal være. Han klarer selv paragrafferne, hvis han f.eks. kommer til at tisse om natten, så står han selv op og skifter tøj og går i seng igen, det kan jeg se om morgenen. Så han er en hård nød at argumentere med.

Vi har ellers ikke så mange konflikter, og jeg synes vi kan tale os ud af mange ting, men jeg bliver enormt bekymret, når det kan gå ud over sikkerheden.

Har du et godt råd?

Hilsen Spidermans mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far