Min søn er styrende i leg

10. juni 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Min søn er styrende i leg

Hej

Jeg har en søn, der netop er fyldt 4 år. Han er selvfølgelig en skøn dreng med mange rigtigt gode egenskaber. Han er utroligt opfindsom og kreativ, og en god og inspirerende legekammerat for mange.

Men.... Min bekymring går på at han er tibøjelig til, i jævnaldrende social sammenhæng, at være agressiv og styrende. Han har svært ved at acceptere, hvis andre ikke vil lege det samme som han, eller lege legen på den måde han vil.

En typisk situation kan være:

Han har fundet 2 figurer. Løber hen til sin gode ven og stikker ham den ene, og spørger om han vil lege med ham. Vennen siger ja, og kigger på figuren han har fået i hånden. Han smider figuren på gulvet. Min søn samler den op igen, og giver ham den. Siger: "vil du så ikke lege med dem her"?..... Vennen siger: "nej"! Min søn får straks et vredt udtryk i hovedet og siger med vred stemme: "Du SKAL! lege med dem, ellers vil jeg aldrig lege med dig mere osv!" og begynder
at sparke ham lidt på den markerende måde, uden at foden rammer.....

Det verbale pres vil så fortsætte et stykke tid indtil han bliver distraheret, giver op eller nogen griber ind og stopper ham. Hvis vennen selv siger fra, sker der som regel det, at min søn intensiverer sit pres, eller blot overhører anmodningen og ...

Annonce

... fortsætter.

Jeg syntes det er uendeligt svært at se på. Det gør mig meget ked af det, for jeg kender jo min dreng, og ved godt, at bag denne facon ligger hans dybe ønske om, at lege den her fantastiske leg han har fundet på. Men det er en utroligt uheldig måde at udtrykke det på. Og jeg frygter selvfølgelig at han på sigt skubber folk fra sig. Desuden er han jo nødt til at lære, at han ikke kan bestemme eller presse folk på den måde.

Jeg er i vildrede om hvordan jeg skal tackle det. Jeg har prøvet at trøste ham, og vise ham forståelse for hans ønske om at lege, og samtidig fortalt ham at han bliver nødt til at lade de andre selv bestemme hvad de vil. At han kan prøve at finde på noget andet at lege, eller spørge dem hvad de gerne vil lege. Det har ikke hjulpet.

Jeg har også været sur og stoppet ham, og sagt at jeg simpelthen ikke vil have, at han råber sådan af dem. Det hjælper selvfølgelig heller ikke. Jeg trænger ikke rigtig igennem.

Hans opførsel gør mig vred og ked af det, og jeg ønsker ham en bedre taktik.
Kan du hjælpe mig?

Det skal lige tilføjes, at han faktisk er en eftertragtet legekammerat på trods af dette.

Jeg tilskriver det hans fede fantasi og spændende påfund, som sætter gang i gode lege. Heldigvis:)

Med venlig hilsen
Moren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.