Brev:
Min søn er styrende i leg
10. juni 2010
Alder:
4 år, 2 mdr.
Min søn er styrende i leg
Hej
Jeg har en søn, der netop er fyldt 4 år. Han er selvfølgelig en skøn dreng med mange rigtigt gode egenskaber. Han er utroligt opfindsom og kreativ, og en god og inspirerende legekammerat for mange.
Men.... Min bekymring går på at han er tibøjelig til, i jævnaldrende social sammenhæng, at være agressiv og styrende. Han har svært ved at acceptere, hvis andre ikke vil lege det samme som han, eller lege legen på den måde han vil.
En typisk situation kan være:
Han har fundet 2 figurer. Løber hen til sin gode ven og stikker ham den ene, og spørger om han vil lege med ham. Vennen siger ja, og kigger på figuren han har fået i hånden. Han smider figuren på gulvet. Min søn samler den op igen, og giver ham den. Siger: "vil du så ikke lege med dem her"?..... Vennen siger: "nej"! Min søn får straks et vredt udtryk i hovedet og siger med vred stemme: "Du SKAL! lege med dem, ellers vil jeg aldrig lege med dig mere osv!" og begynder
at sparke ham lidt på den markerende måde, uden at foden rammer.....
Det verbale pres vil så fortsætte et stykke tid indtil han bliver distraheret, giver op eller nogen griber ind og stopper ham. Hvis vennen selv siger fra, sker der som regel det, at min søn intensiverer sit pres, eller blot overhører anmodningen og fortsætter.
Jeg syntes det er uendeligt svært at se på. Det gør mig meget ked af det, for jeg kender jo min dreng, og ved godt, at bag denne facon ligger hans dybe ønske om, at lege den her fantastiske leg han har fundet på. Men det er en utroligt uheldig måde at udtrykke det på. Og jeg frygter selvfølgelig at han på sigt skubber folk fra sig. Desuden er han jo nødt til at lære, at han ikke kan bestemme eller presse folk på den måde.
Jeg er i vildrede om hvordan jeg skal tackle det. Jeg har prøvet at trøste ham, og vise ham forståelse for hans ønske om at lege, og samtidig fortalt ham at han bliver nødt til at lade de andre selv bestemme hvad de vil. At han kan prøve at finde på noget andet at lege, eller spørge dem hvad de gerne vil lege. Det har ikke hjulpet.
Jeg har også været sur og stoppet ham, og sagt at jeg simpelthen ikke vil have, at han råber sådan af dem. Det hjælper selvfølgelig heller ikke. Jeg trænger ikke rigtig igennem.
Hans opførsel gør mig vred og ked af det, og jeg ønsker ham en bedre taktik.
Kan du hjælpe mig?
Det skal lige tilføjes, at han faktisk er en eftertragtet legekammerat på trods af dette.
Jeg tilskriver det hans fede fantasi og spændende påfund, som sætter gang i gode lege. Heldigvis:)
Med venlig hilsen
Moren