Brev:
En meget stædig lille dame ...
31. maj 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
En meget stædig lille dame ...
Hej Helen,
Vores datter på 2 år og 3 mdr. Har altid været en bestemt lille dame med egne meninger. Jeg ser bestemt dette som noget positivt og selvom det selvfølgelig giver nogle udfordringer og til tider kræver lidt ekstra tålmodighed, så har det aldrig givet os de helt store problemer!
Men jeg vil bede dig om et godt råd!
Jeg mener at vi er rimelige konsekvente omend lidt til den bløde side for mit vedkommende :-) På et enkelt område har vi desværre nok ikke været helt konsekvente nok! Og ja - det er desværre ved at løbe lidt af sporet nu og skal rettes op inden det er for sent. Det drejer sig om spisning ved bordet og mad generelt.
Jeg er selv opdraget til at sidde og spise pænt ved bordet og synes at det er vigtigt at man spiser pænt og selvfølgelig med plads til at man kan grine og have det sjovt ved bordet, og jeg synes også det er helt ok at børnene går fra bordet, når de har spist, da vi voksne godt kan lide at blive siddende lidt længere. Men det korte af det lange er, at min datter her på det sidste på det nærmeste har nægtet at spise sammen med os andre ved bordet!! Hun har fået lov til at spise inde foran fjernsynet i stuen i forbindelse med at hun har været syg og vi har også altid tilbudt hende, at hun kunne få en rugbrødsmad inden hun skulle i seng, så hun ved at hun aldrig går sulten i seng!
Jeg har altid været lidt svag på det punkt, fordi jeg synes det er så vigtigt, at hun får nok at spise. Hun er ikke for tynd, men har tabt sig noget sidste gang hun var syg, så der er ikke længere helt så meget at tære på! Hun har i MEGET lang tid (ca 1 år) næsten ikke villet spise grøntsager herhjemme og efterhånden meget kræsen. I dagplejen spiser hun alt muligt, så det er helt klart os, der ikke håndterer det helt hensigtsmæssigt! Det er fuldstændig lige meget om hun har fået eftermiddagsmad eller ej - hun vil ikke spise sammen med os ved bordet og bliver faktisk både sur og lidt ked af det, når vi fx. slukker for fjernsynet og siger, at nu skal vi spise, og hun får endda næsten altid at vide, at hun må se "den" her færdig og så skal vi spise.
Det mærkelige er, at når man er alene hjemme med hende, så spiser hun ok og sidder ved bordet og hygger, men er hele familien samlet og vi rigtig skal hygge os, så vil hun slet ikke være med og hvis hun endelig sidder ved bordet siger hun adr og spytter maden ud eller skubber tallerkenen væk. Nogle gange så voldsomt, at den er ved at falde ned eller vælter noget andet på vejen! Nogle gange kommer hun af sig selv, og så går det generelt lidt bedre, men jeg synes jo bare heller ikke det er holdbart i længden, at hun bare kommer og går fra bordet, som det lige passer hende!!
Jeg synes vi har prøvet alt .... give hende lidt lang snor og tage et skridt ad gangen og ja - så har vi også måttet blive lidt skrappe, men jeg kan bare ikke sende hende i seng uden mad. Selvom hun er kvik og forstår mere end man nogle gange tror, så kan jeg ikke helt vurdere om hun forstår konsekvensen af at hun ikke vil spise sin aftensmad!
Det skal lige siges at det har været værst her den sidste uge. Her har hun også haft rigtig svært ved at sove om aftenen og kalder igen og igen! I meget lang tid har vi ingen problemer haft med putning. Godnathistorie i ca. 10 min, finde den rigtige bamse og sut og så op i seng, godnat kys og godnat! Men lige nu falder alting ud af sengen. Dyner, puder, bamser, sutter og ja - foden sidder lige fast i tremmerne og skal hjælpes ud og pustes på :-)
Vi kan putte hende kl. 20 og alligevel sover hun tidligst kl. 21 og måske nærmere først 21.30 eller nogle gange næsten kl. 22. Hun bliver vækket kl. 06.30 i hverdage og vågner nu også senest ved 7-tiden i weekenden. Hun sover stadigvæk middagslur på samme tidspunkt i dagplejen 12-14. I weekenden sover hun lidt senere, men til gengæld lidt mindre. Nogle gange springer hun helt over og ja - så sover hun jo i hvert fald alt for lidt.
Hun klarer sig stadigvæk super i dagplejen og er lige blevet testet og kan nærmest alt det man kan forvente af en en på 3 år eller mere! Hun er fantastisk til at være med i byen. Opfører sig pænt og kan sagtens klare at komme sent i seng og har normalt bare sovet det længere, men måske er det blevet sværere for hende at håndtere. Kan det være det, der påvirker hende, selvom det er det ikke sker så tit? Hun er en rigtig dejlig lille charmer. Får næsten altid ros i dagplejen og af alle andre. Er generelt rigtig god til at tilpasse sig og og hjælpe og vise omsorg for andre, så det vil vi jo gerne hjælpe hende til at blive ved med at være fremover ....
Glæder mig til at høre dine tanker ...
Mange hilsner
fra den lille frække charmetrolds mor ;-)