Brev:
Opdragelse, konflikter i hverdagen
26. maj 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Opdragelse, konflikter i hverdagen
Hej Helen
Det er helt dejligt at skrive til dig om et andet problem end søvn, selvom det fylder lige så meget :)
Min søn er blevet 3 år og 2 mdr, han er en skøn og fantastisk dreng, og han bliver lige pludselig så stor. Han startede i børnehave 1 marts og sover ikke middagssøvn mere i hverdagen, han gør som regel i week. Han går i en rigtig god udebørnehave, er faldet godt til og har fået gode legekammerater osv.
Vi har store problemer med at få ham til at høre efter. Vi troede, det var en periode men synes ikke rigtig, det bliver anderledes. Det er meget forskellige situationer, det kan f.eks være,, at han skubber sin lillesøster, spytter på bordet, løber ud på vejen, hamrer gaflen i bordet. Vi prøver at sige tingene stille og rolig og forklarer, vi er bange for du bliver kørt over osv. Men ofte er det for total lukkede ører.
Vi forsøger at vælge vores kampe med omhu, men når jeg har sagt tingene pænt 5 gange og han bare bliver ved og ved, og griner af hvad jeg siger, bliver jeg sur og så ender det hele i gråd og en træls stemning. Jeg bliver så ked af bagefter, over at jeg ikke formår at løse det anderledes men…
Han er jo rigtig træt efter en dag i børnehave, og nogle gange skal der ikke mere end en forkert ske til at ”vælte” det hele for ham. Vi forsøger virkelig at se det fra hans side og rumme ham. Men det kan tage en halv time før han er god igen, og så kommer der bare en anden ting der driller ham!! Han græder tit halv i søvne og snakker også nogle gange, så der er helt sikkert en masse ting, han drømmer om og bearbejder.
Jeg tænker en del af det er selvstændighedsalder + han er startet i børnehaven hvor der også stilles nogle krav. Men hvor meget og hvad kan jeg egentlig forvente af ham ifht hans alder? og har du nogle gode råd til at løse konflikterne på.
Jeg glæder mig til at høre fra dig. På forhånd tak.
Hilsen mor til 2