Brev:
Voldsomme reaktioner
11. maj 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Voldsomme reaktioner
Kære Helen,
Nu er jeg nødt til at sætte mig til tastaturet og skrive til dig. Min dreng er 26 mdr. og jeg synes, at jeg/vi gør alt for at give ham den bedste hverdag og masser af omsorg. Men vi oplever en periode med voldsomme reaktioner, og jeg synes ikke, at jeg ser andre børn gøre det samme. Hvis du forstår?
Når jeg f.eks. afleverer ham om morgenen i børnehave, så bliver han enormt ked af det og pædagogerne kan ikke rigtig "holde ham". De siger, at det er overstået så snart jeg er ude af døren. Når vi f.eks. er ude at handle, så får han meget store flip når vi skal gå og når jeg f.eks. siger, at han ikke må røre ved tingene, men blot kigge på dem. Han kan lægge sig ned og skrige på gulvet, hvad gør man ved det?
Derudover har han reaktioner i børnehaven, hvor han slår, hvis andre børn tager dét legetøj han leger med og han slår også herhjemme, hvis vi siger noget han ikke må. Når han skal lægges i seng om aftenen, bliver han voldsomt ked af det, selvom vi har et langt putteritual og vi snakker med ham om dagen der er gået, læser bøger og putter ham. Og sådan kunne jeg fortsætte med eksempler, hvor jeg virkelig synes, at vi snakker meget med ham, giver ham omsorg - masser af knus m.m. og alligevel kan jeg blive lidt frustreret når han fortsætter med at være aggressiv, slående, ked af det m.m. er det "normalt" at reagere så meget`? og hvad gør vi som forældre når han:
1) slår andre børn og os?
2) lægger sig ned når vi er ude at handle og skriger?
3) om morgenen når jeg skal gå fra ham i børnehaven?
4) når vi skal lægge ham om aftenen i sengen?
Måske spørgsmål, der kræver lange svar, men jeg har hårdt brug for dem, da vi føler os en smule utilstrækkelige i vores forældrerolle og føler, at vi "gør noget forkert" når vores søn bliver ved at være frustreret og reagerer så kraftigt i løbet af dagen,.
På forhånd tak :)
Mange venlige hilsener
Tina