Brev:
Raserianfald hos 2-årig
9. maj 2010
Alder:
2 år
Raserianfald hos 2-årig
Kære Helen.
Min søn er lige blevet to år, og han har i et stykke tid været i selvstændigheds/trodsalderen.
Vi er gode til at være konsekvente. Det vil sige vi siger ikke ja hvis vi først har sagt nej hvis han får et raserianfald fordi han ikke får hans vilje. Udover det er jeg dog usikker på hvordan det er bedst at takle hans vredesudbrud.
Enkelte gange bliver han så rasende han kaster sig på maven på gulvet og skriger i en halv time. Tanken på det gør jeg nogle gang lader være med at sige nej og i stedet lader ham få hans vilje med det samme (for eksempel når han beder om at få sutten, noget han egentlig ikke må hvis han ikke er ked af det eller skal sove) fordi det er nemmere. Er det en dårlig idé, eller er det OK så længe han får svaret 'ja' med det samme?
Hvordan er det bedst at takle ham når han bliver vred over noget? Udover han selvsagt ikke skal have lov til at skrige sig til at få hans vilje. Er det en god idé at ignorere ham (noget der tit hjælper), eller skal han afledes (noget jeg ikke er særlig god til, desuden fører det tit til han bare bliver mere vred og for eksempel smider med legetøjet jeg prøver at aflede med)?
Hilsen