Temperament - 14 mdr.

21. april 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Temperament - 14 mdr.

Hej Helen.

Nu er det vist tid til lidt flere af dine gode råd.

Olivia er nu 14 måneder og har de sidste 3-4 måneder sat vores tålmodighed og overskud på prøve.

Hun har simpelthen så meget temperament, at man ikke kan tro det. Hun reagerer på alt. Hun skriger og græder over den mindste ting og det gælder hele dagen.
Hun VIL alting selv.
Hun VIL spise selv og drikke selv.

- lege med det legetøj storesøster har.
- have storesøsters cykel, når storesøster bruger den.
- have lige præcis den kiks eller andet mad, hun peger på (kaster "forkert" mad væk)
- ud når hun får øje på gyngen udenfor
- bæres når hun lige kommer i tanker om det.
- op i sofaen og jeg kunne blive ved.....

Hun nægter at få skiftet ble, at få tøj på om morgenen og især efter bad. Hun nægter at få overtøj på, at spise hvis hun ikke må selv osv.

Vi lader hende spise selv, så hun sidder gerne og spiser kartoffelmos, ris osv. med fingrene, for hun reagerer også på, hvis vi sætter maden på gaflen. så kaster hun gaflen væk.
Påklædning osv. er vi jo bare nødt til at gennemtvinge. Vi er så småt begyndt at sige nej til de ting, hun ikke må. Vi har haft en tendens til at føje hende lidt for at få ro i bare 2 minutter.

Hvordan ...

Annonce

... siger vi nej til hende og er hun gammel nok til at forstå det? Storesøster lider jo også under, at lillesøster tit får sin vilje.

Olivia har haft en hård vinter med sygdom. Hun har været indlagt med rotavirus. Hun har haft mellemørebetændelse mange gange og lungebetændelse flere gange. Hun lider af astmatisk bronkitis, men får nu kun maske efter behov. I de perioder hvor hun var meget dårlig, gav vi nok lidt for hurtigt efter...
Når hun bliver sur og skriger og græder, begynder hun somme tider at hoste og har svært ved at få luft pga. sygdommen. Fordi hun bliver så hysterisk...

Olivia går ikke endnu, men står selv i fri luft og går rundt om sofabordet og andre ting. Det bliver hun jo også lidt sur over.

Hun bliver træt 18.30-19.00 om aftenen og bliver så puttet. Der er ingen problemer. Jeg lægger hende i sengen og snakker lidt med hende og går så ud. Hun gider ikke alt det der hygge. Hun vil hellere sove. Hun lægger sig ned med det samme. Hun kan da godt stå op i sengen og kalde på mig, men hun er ikke sur eller ked af det. Så tager jeg hende op og krammer lidt med hende. Derefter lægger jeg hende igen og hun falder i søvn:o)

Håber ikke det blev for rodet og at du har nogle råd til os.

Venligst
Joan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder