Brev:
Han hører ikke efter
20. april 2010
Alder:
3 år, 8 mdr.
Han hører ikke efter
Kære Helen
Det plejer jo at være den mindste jeg spørger til, men nu er det altså den store der giver os grå hår i hovedet.
Han er 3½ år og en utrolig sød, charmerende og kærlig dreng. Vi har i perioder haft store opgør med ham, men det plejer at gå over og vi har tolket det som om han lige skulle teste, hvem det egentlig er der bestemmer.
Nu har denne periode varet lidt for længe og det er ligesom om det er blevet værre. Problemet er at han ikke hører efter overhovedet. Hvis han gør noget han ikke må, reagerer han slet ikke første gang vi beder ham stoppe. Anden gang, smiler han bare og tredje gang, når der bliver råbt, stopper han og de fleste gange gør han ikke og så ryger han på værelset i 3 minutter.
Vi har før haft stor succes med en tur på værelset, for vi blev så trætte af at råbe og jeg tror heller ikke det hjælper at råbe. Nu sidder han derinde i de 3 minutter og så går han bare i gang med en anden form for ballade, når han kommer ud.
Vi har dage hvor vi ikke bestiller andet end at skælde og det er en udmattende, men også en trist måde at være sammen på. Jeg synes ellers vi er meget konsekvente og enige i vores opdragelse, som jeg har indtryk af at være vigtigt, men hvad gør man, når han ikke respekterer os?
Vi har indimellem tyet til trusler om, at så kommer han ikke med eller også får han ikke fredagsslik, men det ligger os begge så meget imod, selvom det virker. Men man kan blive helt desperat nogen gange. Selvfølgelig har vi også fantastiske stunder med ham, men det er i opdragelsessituationen, det går galt, næsten hver gang.
Lillebror opfører sig som den 1½ årig han er, så han kan være utilfreds, men vi har jo ikke de samme konfrontationer med ham og derfor kommer det jo også til at virke som om vi bare skælder den ældste ud hele tiden.
Og når han så ligger i sengen om aftenen, så kan jeg lige pludselig se hvor lille en fyr han er og får tårer i øjnene, fordi jeg også synes det er synd for ham, men så starter vi bare forfra næste morgen.
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Signe