Han hører ikke efter

20. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Han hører ikke efter

Kære Helen

Det plejer jo at være den mindste jeg spørger til, men nu er det altså den store der giver os grå hår i hovedet.

Han er 3½ år og en utrolig sød, charmerende og kærlig dreng. Vi har i perioder haft store opgør med ham, men det plejer at gå over og vi har tolket det som om han lige skulle teste, hvem det egentlig er der bestemmer.

Nu har denne periode varet lidt for længe og det er ligesom om det er blevet værre. Problemet er at han ikke hører efter overhovedet. Hvis han gør noget han ikke må, reagerer han slet ikke første gang vi beder ham stoppe. Anden gang, smiler han bare og tredje gang, når der bliver råbt, stopper han og de fleste gange gør han ikke og så ryger han på værelset i 3 minutter.

Vi har før haft stor succes med en tur på værelset, for vi blev så trætte af at råbe og jeg tror heller ikke det hjælper at råbe. Nu sidder han derinde i de 3 minutter og så går han bare i gang med en anden form for ballade, når han kommer ud.

Vi har dage hvor vi ikke bestiller andet end at skælde ...

Annonce

... og det er en udmattende, men også en trist måde at være sammen på. Jeg synes ellers vi er meget konsekvente og enige i vores opdragelse, som jeg har indtryk af at være vigtigt, men hvad gør man, når han ikke respekterer os?

Vi har indimellem tyet til trusler om, at så kommer han ikke med eller også får han ikke fredagsslik, men det ligger os begge så meget imod, selvom det virker. Men man kan blive helt desperat nogen gange. Selvfølgelig har vi også fantastiske stunder med ham, men det er i opdragelsessituationen, det går galt, næsten hver gang.

Lillebror opfører sig som den 1½ årig han er, så han kan være utilfreds, men vi har jo ikke de samme konfrontationer med ham og derfor kommer det jo også til at virke som om vi bare skælder den ældste ud hele tiden.

Og når han så ligger i sengen om aftenen, så kan jeg lige pludselig se hvor lille en fyr han er og får tårer i øjnene, fordi jeg også synes det er synd for ham, men så starter vi bare forfra næste morgen.

Håber du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor