Opdragelse og selvværd

17. april 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Opdragelse og selvværd

Hej Helen,

Vores dejlige datter er snart 4 1/2 år. Hun blev storesøster sommeren 2009 og tager det fint, med de reaktioner der nu gerne følger en sådan begivenhed.

Udover soveproblemer da hun var lille har vi ikke haft vedvarende problemer med hende. Hun opfører sig pænt meste parten af tiden og de få regler vi har følger hun (sånn da...:). har vi haft nogle udfordringer er de hurtig gået over igen.

En gang i mellem har hun dog nogle raseriudbrudd der er meget voldsomme og dette tror vi er ren frustration. For vi har set i øjnene, at vi nok ikke er fantastisk gode opdragere. vi er ikke dårlige forældre, men vi har indset at vi må gøre drastisk om på vores tilgang til barneopdragelse, hvis vores pige (og søn!) skal få mulighed til at opbygge et sundt sind og sundt selvværd. Det bliver for meget skæld ud og konstant irettesættelse. Det er ofte en dårlig tone og en dårlig stemning mellem os (både vokse og børn) hvilket overrasker både os, da vi er tilfreds og lykkelige i vores liv.

Vi har snakket lidt om det og tror det kommer af at vi er lidt på bar bund med dette opdragelse-noget. Jeg ...

Annonce

... har læst lidt om anerkendende opdragelse ol, men er selv opdraget efter den gamle skolen: gør som der bliver sagt og ti så stille. Jeg har selv kæmpet en hård kamp mod manglende selvværd og alligevel kopierer jeg mine forældre alt for ofte.

Kan du give os nogle råd, tips og gerne konkrete metoder vi kan læne os mod, så vi kan understøtte vores skønne piges selvværd og personlighed og håndtere de pludselige kriser og kampe med ro, overskud og følelse af kontrol?

For jeg vil nu en gang ikke diskutere alt mulig i 30 minutter. nogen gange bestemmer de voksne og sånn er det. Simpelthen fordi hverdagen skal hænge sammen og børnene skal være trygge og sunde (mad, hygiejne, farlige situationer etc). Og jeg synes at i tillæg til at have et godt selvværd skal børn lære at tage hensyn og få en social bevisthed. (De er ikke verdens centrum og behøver ikke at blive set for at være lykkelige - så som mit indtrykk er af x factor generationen: bliver man ikke set, er man ikke noget.)

Håber min beskrivelse giver dig et billede af vores frustration og at du har nogen trøstende ord til os :)

Kærlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor