Brev:
Opdragelse og selvværd
17. april 2010
Alder:
4 år, 4 mdr.
Opdragelse og selvværd
Hej Helen,
Vores dejlige datter er snart 4 1/2 år. Hun blev storesøster sommeren 2009 og tager det fint, med de reaktioner der nu gerne følger en sådan begivenhed.
Udover soveproblemer da hun var lille har vi ikke haft vedvarende problemer med hende. Hun opfører sig pænt meste parten af tiden og de få regler vi har følger hun (sånn da...:). har vi haft nogle udfordringer er de hurtig gået over igen.
En gang i mellem har hun dog nogle raseriudbrudd der er meget voldsomme og dette tror vi er ren frustration. For vi har set i øjnene, at vi nok ikke er fantastisk gode opdragere. vi er ikke dårlige forældre, men vi har indset at vi må gøre drastisk om på vores tilgang til barneopdragelse, hvis vores pige (og søn!) skal få mulighed til at opbygge et sundt sind og sundt selvværd. Det bliver for meget skæld ud og konstant irettesættelse. Det er ofte en dårlig tone og en dårlig stemning mellem os (både vokse og børn) hvilket overrasker både os, da vi er tilfreds og lykkelige i vores liv.
Vi har snakket lidt om det og tror det kommer af at vi er lidt på bar bund med dette opdragelse-noget. Jeg har læst lidt om anerkendende opdragelse ol, men er selv opdraget efter den gamle skolen: gør som der bliver sagt og ti så stille. Jeg har selv kæmpet en hård kamp mod manglende selvværd og alligevel kopierer jeg mine forældre alt for ofte.
Kan du give os nogle råd, tips og gerne konkrete metoder vi kan læne os mod, så vi kan understøtte vores skønne piges selvværd og personlighed og håndtere de pludselige kriser og kampe med ro, overskud og følelse af kontrol?
For jeg vil nu en gang ikke diskutere alt mulig i 30 minutter. nogen gange bestemmer de voksne og sånn er det. Simpelthen fordi hverdagen skal hænge sammen og børnene skal være trygge og sunde (mad, hygiejne, farlige situationer etc). Og jeg synes at i tillæg til at have et godt selvværd skal børn lære at tage hensyn og få en social bevisthed. (De er ikke verdens centrum og behøver ikke at blive set for at være lykkelige - så som mit indtrykk er af x factor generationen: bliver man ikke set, er man ikke noget.)
Håber min beskrivelse giver dig et billede af vores frustration og at du har nogen trøstende ord til os :)
Kærlig hilsen
M