Brev:
Nummer 2 og storesøster
9. april 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Nummer 2 og storesøster
Hej Helen og 1000 tak for dit meget filosofiske svar. :-) Det var ret spændende at læse.
Nu har jeg, heldigvis, nogle lidt mere konkrete spørgsmål. ;-)
Som du jo ved bliver isabella storesøster her til juli. Da vi stadig er under ombygning herhjemme, mangler vi lige det sidste inden hun kan få sit eget værelse. Men tiden begynder jo at snærpe derhenad, da hun pt. sover i tremmeseng inde ved os.
Jeg har dog planer om at tage ud og købe en ny seng, junior plus tilbehør, når hendes værelse bliver "frigivet".
Med det mener jeg at stueetagen skal være sådan nogenlunde klar, da vores nuværende stue skal være hendes værelse.
Så det er lidt et puslespil der skal lægges... lillebror skal jo helst overtage hendes seng... ikke lige med det samme, men....
Mine spørgsmål er især ang. tiden.
Hun er jo snart 2,5. Er begyndt at vise en smule interesse for at blive renlig, men ikke så de der tre punkter kan opfyldes. Hun har en fase hvor hun smider tøjet hele tiden, og også bleen og løber rundt og har det fedt.
Hun er begyndt at sætte sig på potten, især når jeg skal tisse, og også engangimellem sige at hun har skidt, men det er ikke hver gang. Men hun efteraber bare. Hun laver ikke noget i potten, men er begyndt at tisse i badet og kigger meget interesseret på det fænomen. :-)
Så er der sutten. Hendes evige ven, som vi hver dag prøver at tage ud af munden, og hvor det lykkes ca. 80 % af gangene. Hun taler ektremt meget og rigtigt godt, og hver gang siger vi "Ud med sutten. VI forstår ikke hvad du siger", og så tager hun den ud.
Og så er der den kommende lillebror.
Jeg vil for alt i verden IKKE have at alt vælter ned over hende på een gang! At hun skal være renlig, af med sutten, af med sin seng og ind i et nyt værelse (som godt nok ligger næsten inde i vores soveværelse) og samtidig skulle lære en helt ny familieordning.
Så indtil videre har jeg lagt af-med-sutten på hylden. Det er ikke så vigtigt, og hun kommer til at få brug for den sut.
Værelset vil jeg virkelig så gerne have er færdigt, helst i god tid før lillebror ankommer, men...det er jo op til andre end mig.
Og så er der renligheden, som jeg kan vurdere er for tidligt, ikke?.... men nu har jeg læst at man skal springe til, hver gang muligheden er der... men..... hvad sker der hvis man ikke springer til hver gang? Ødelægger man initiativet fra barnet?
I min verden har jeg altid haft den der lidt....jaja...det hele sker jo af sig selv alligevel...selvom jeg godt ved at det måske lyder som en hoppen over hvor det er lavest, men....regulerer barnet egentlig ikke det hele selv? Altså...når det er klar til at smide bleen?
Og skal de være renlige når de starter i børnehave? Synes godt nok der ligger et præstationspres hele tiden på de stakkelse unger og også forældre med hvad de skal kunne hvornår.
Eller har jeg, forhåbentlig, misforstået noget?
Så har jeg et lille problem, som jeg i princippet godt ved hvordan jeg skal løse, men samtidig stadig er lidt på herrens mark.
Hun er jo "ret" selvstændig....hehehe... hvilket er dejlig, og en smule udmattende til tider. Men det tager jeg nu meget roligt.
Som sædvanlig med isabella er der altid problemer ved sengetid. Men nu skriger og græder hun i det mindste ikke i 2 timer!
Vi har samme putteritual som vi følger. Jeg putter hende altid. Ved godt min kæreste også skal til fadet snart, men igen... vi tager det nok lidt stille og roligt på det punkt, stoler på at vores datter godt kan klare det skift...
Men nu har HUN så fået ritualer! Stuen ligger gudskelov klods op af soveværelset, så der er ikke så langt for mig at gå, men mange gange rejser jeg mig mindst 6-8 gange, fordi så skal hun have den blå sut (og de 1000 andre hun har liggende er ikke gode nok!), så skal hun have lidt at spise, så skal hun drikke, så har hun taget alt tøjet af og kan ikke komme i det igen, fordi hun sidder fast i det, osv. osv. osv.....og jeg ved godt at du sikkert har hørt dette scenarie 8000 gange før, og jeg VED at jeg er en sucker, hver gang jeg rejser mig.
Engang imellem, det er når JEG får nok, råber jeg inde fra stuen at hun skal lægge sig til at sove. Så brokker hun og hyler lidt og jeg sidder helt ude på kanten, men tvinger mig til at blive siddende.
Og så falder hun da også i søvn.
Men jeg undrer mig bare over hvad det er hun vil? Er det kun fordi hun har svært ved at slippe mig?
Og jeg er da også en del af problemet. Jeg giver mig jo, mest fordi det er lettest, men sgu også fordi jeg har kæmpet så meget med hende før i tiden, at jeg ikke orker mere kamp.
For når så hun har været igennem alle de ting, så sover hun helt suverænt, hele natten til klokken 7.
Der sker meget med dem, ja, det læser jeg en hel del om....:-D.... men jeg synes godt nok at jeg tit kommer til kort.
Et andet spørgsmål er vedr. andre børn.
NU hvor hun ikke går i dagpleje, men hvor vi skal i legestue, har jeg fundet ud af at jeg vitterligt ikke ANER en kæft om hvordan jeg skal reagere!!!! Virkeligt på ingen måde!!! Her mener jeg når de skal lære at dele om legetøjet og andre sociale ting, som hun skal lære.
Og jeg skulle jo være den der viser hende vejen. I særdeleshed ude blandt andre børn.
Jeg tror jeg kommer til at træde på hende, og måske gøre hende uret, fordi jeg i min iver, gerne vil gøre de andre børn (og deres mødre) tilfredse.
(har også selv et bette pleasergen jeg slås med)
Men redskaber og et alment vurderingsgrundlag mangler jeg fuldstændig når jeg sidder i en gruppe med andre børn og forældre.
Jeg har faktisk lyst til at skride med det samme, og det er jo ikke særlig godt, når jeg skal prøve at vise min datter at det er GODT at være social.... det er godt at dele, men ikke så hun føler at jeg ikke står bag hende. Phew......
Der kunne jeg godt savne at det var en fagperson, der lærte hende disse spilleregler og jeg selv slap, men måske er det fordi jeg lægger for meget i det. Men det kan jeg jo ikke lade være med, når jeg har fået at vide konstant at hun hele tiden trækker sig i konflikter. Så hjælper det jo ikke at hendes mor nærmest ubevidst støtter denne trækken....:-(
Har du nogle praktiske (virkelig konkrete) råd jeg kan bruge, uden at jeg tromler min datters krav og samtidig ikke lader hende få sin vilje altid fx. når de skal dele legetøj?
Regner også med at tale med det tværfaglige team, fordi jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe det an, så det også føles naturligt for både hende og mig.
Tror det var det. :-D
Glæder mig meget til at få svar fra dig.
Kærlig hilsen
Camilla