Brev:
Opdragelse generelt
3. april 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Opdragelse generelt
Hej Helen..
Er jeg den eneste der synes at det at være forældre er VIRKELIG svært?
Jeg har de sidste måneder haft nogle rigtig dårlige oplevelser med min datter og er virkelig ked af det nu..
Jeg ved ikke hvor jeg skal starte og hvor jeg egentlig kan slutte..
Ja, jeg ved faktisk ikke så meget i øjeblikket..
Jeg forsøger at opdrage min datter på den måde at jeg er meget demokratisk.. Jeg tvinger hende ikke til noget (undtagen tandbørstning som nogle gange driller, eller andet som jeg synes er meget meget vigtigt f.eks medicin når hun er syg osv),
men altså bare generelt tager meget hensyn til hende og lytter meget til hende..
Jeg tager de store beslutning (hvad hun skal spise, have på, hvad tid hun skal sove for det meste osv), og hun får lov til at bestemme små ting som hvad vi kan lege, se, danse til osv..
Men alligevel er det som om at hun er sur på mig og hendes far?
Bestemmer jeg for lidt eller for meget mon, tænker jeg nogle gange..
De sidste par dage har hun virkelig kørt på mig.. Eller sådan opfatter jeg det hvertfald.. Jeg ved godt at hun er i en periode som kaldes selvstændigheds-alderen...
Men kan det virkelig passe at hun kan gøre så meget oprør???
Her kommer eksempler:
- Hun begynder at skælde mig ud ved små ting som jeg ved hun ikke reagerede på før.. (stået på et par uger)
- hun gider ikke sove og når jeg bare hentyder til det at sove begynder at skrige og løbe væk.. (stået på flere uger)
- i lang tid har jeg holdt ud at når hun er færdig med at spise så tog hun enten farfar eller en anden i hånden og begyndte at lege ved besøg osv.. altså vedkommende er ikke færdige med at spise og min datter er ligeglad med at de prøver at forklare hende at de vil gerne spise, men alligevel kan de ikke sige hende imod og bøjer sig og går over og leger med hende..
Hvordan kan jeg lære hende at respektere at andre i det mindste gerne må spise færdig.. For når hun gør sådan ved hun godt at hun får et klart nej fra mig, altså jeg vil spise færdig, så derfor bliver det en person som hun ved ikke kan sige hende imod.. Men når hun gør sådan mister jeg alt apetit og mit humør bliver heller ikke bedre den dag..
- Hun render frem og tilbage og væk fra mig når vi er ude at handle osv, skriger af mig når jeg prøver at fortælle hende at jeg vil ikke have at hun skal blive væk fra mig..
- skælder ud når hun ikke får sin vilje...
jeg prøver virkelig at høre på hendes argumenter, men hun kan jo ikke få alt hvad hun vil have..
JEG VIL GERNE UNDERSTREGE AT JEG VÆLGER NØJE UD HVAD JEG KAN KLARE AT HOLDE UD MED HENDE.. OG DERFOR ER DET MEGET SJÆLDENT AT HUN KOMMER MED UD AT HANDLE OSV.. MEN NÅR VI SKAL PÅ FAMILIETUR OG HUN GØR SÅDAN KAN JEG JO IKKE UNDGÅ SÅDANNE PINLIGE SITUATIONER..!!! PINLIG ER IKKE ORDET FAKTISK.. JEG BLIVER KED AF DET.. OG DET GØR HUN JO OGSÅ...
Helen hjælp mig.. Jeg føler mig som et fiasko.. jeg føler at min datter er ved at blive sådan én som alle forældre frygter... Hvad skal jeg gøre...??
jeg er simpelthen så frustreret at jeg selv nu hvor jeg skriver til dig prøver virkelig at holde tårerne tilbage...
hjælp helen...
m.h.t. hendes sprog går det forrygende.. Hendes motorik, fysik osv går også der ud af.. Så alt i alt er hun sund og alt er ok..
p.s. JEG ELSKER MIN DATTER over alt på jorden.. DER ER JO IKKE FORDI AT JEG/VI IKKE HAR GODE OPLEVELSER SAMMEN, MEN DISSE SKILLER SIG LIDT UD FRA DE GODE..
HUN SOVER SÅ SØDT I SIN SENG NU OG ER SÅ URTOLIG SMUK..
TRODS HENDES ALT DET NEGATIVE SOM SKER I HVERDAGEN ER HUN SÅ UNIK PÅ SIN MÅDE...