Brev:
Skæld ud
31. marts 2010
Alder:
4 år, 2 mdr.
Skæld ud
Hej Helen,
Vi har før skrevet til dig og fået gode svar tilbage – Tak :0)
Nu har det gået rigtig godt i vores lille hjem med vores to dejlige piger i et stykke tid. Vi har en lillesøster på 10 måneder og en storesøster på 4 år.
Det vi gerne vil bede om din hjælp til er vores pige på 4 år. Hun har altid været en nem, glad og meget dygtig pige og hurtigt udviklende. Hun har glædet sig meget til at blive storesøster og været med i alt det hun har haft lyst til fra starten. Vi har givet os tid til at tage hende med på ture både som en familie på 4 men også alene med hendes far og jeg.
Hun har altid haft et meget selvstændigt temperement, hvor hun har været god til at udtrykke sig og sige til og fra, hvilket vi har lyttet til. Hvis hun ikke altid har syntes vores beslutninger har været retfærdige, har vi kunnet tale med hende. Vi gør meget ud af at sætte ord på vores forklaringer og handlinger til hende, hvis vi har sagt nej til noget.
Nu er hun så begyndt at udvise meget mere temperement end vi nogensinde har set hende med. Hvis vi beder hende lade være med noget, så fortsætter hun tit indtil vi har sagt stop to eller tre gange. Så bliver vi sure (da vi helst vil undgå at skulle sige stop så mange gange) og hun bliver ked af det, hun løber ud på sit værelse og smækker med døren (nogle gange råber og skriger hun). Skal vi bare lade hende være sur, smække med døren o.s.v. eller er der noget vi kunne prøve at sige.
Hun er også begyndt at plage utroligt meget (hvilket hun aldrig rigtig har gjort før). Hun kan blive ved med at spørge (på forskellige måder) rigtig mange gange om hun f.eks. Må gå indtil nabo pigen o.l. selvom vi har sagt nej flere gange. Her bliver vi også irreteret til sidst. Det føles som om at hun ikke rigtig vil høre os og hun svare ofte utrolig grimt tilbage.
Nu har hun så de sidste par dage sagt at vi hele tiden skælder hende ud. Og hun har jo for tiden lidt ret og det er bare heller ikke det vi har lyst til :0(
Er der nogle ting vi kunne sige/ gøre for at vende situationen så det igen bliver til nogle hyggelige dage.
Håber ikke brevet er for rodet og at det giver lidt mening.
Kærlig hilsen Sanne