Skæld ud

31. marts 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Skæld ud

Hej Helen,

Vi har før skrevet til dig og fået gode svar tilbage – Tak :0)

Nu har det gået rigtig godt i vores lille hjem med vores to dejlige piger i et stykke tid. Vi har en lillesøster på 10 måneder og en storesøster på 4 år.

Det vi gerne vil bede om din hjælp til er vores pige på 4 år. Hun har altid været en nem, glad og meget dygtig pige og hurtigt udviklende. Hun har glædet sig meget til at blive storesøster og været med i alt det hun har haft lyst til fra starten. Vi har givet os tid til at tage hende med på ture både som en familie på 4 men også alene med hendes far og jeg.

Hun har altid haft et meget selvstændigt temperement, hvor hun har været god til at udtrykke sig og sige til og fra, hvilket vi har lyttet til. Hvis hun ikke altid har syntes vores beslutninger har været retfærdige, har vi kunnet tale med hende. Vi gør meget ud af at sætte ord på vores forklaringer og handlinger til hende, hvis vi har sagt nej til noget.

Nu er hun så begyndt at udvise meget mere temperement end vi nogensinde har set hende med. Hvis vi beder hende lade være med ...

Annonce

... noget, så fortsætter hun tit indtil vi har sagt stop to eller tre gange. Så bliver vi sure (da vi helst vil undgå at skulle sige stop så mange gange) og hun bliver ked af det, hun løber ud på sit værelse og smækker med døren (nogle gange råber og skriger hun). Skal vi bare lade hende være sur, smække med døren o.s.v. eller er der noget vi kunne prøve at sige.

Hun er også begyndt at plage utroligt meget (hvilket hun aldrig rigtig har gjort før). Hun kan blive ved med at spørge (på forskellige måder) rigtig mange gange om hun f.eks. Må gå indtil nabo pigen o.l. selvom vi har sagt nej flere gange. Her bliver vi også irreteret til sidst. Det føles som om at hun ikke rigtig vil høre os og hun svare ofte utrolig grimt tilbage.

Nu har hun så de sidste par dage sagt at vi hele tiden skælder hende ud. Og hun har jo for tiden lidt ret og det er bare heller ikke det vi har lyst til :0(

Er der nogle ting vi kunne sige/ gøre for at vende situationen så det igen bliver til nogle hyggelige dage.

Håber ikke brevet er for rodet og at det giver lidt mening.

Kærlig hilsen Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor