Min datter vil ikke høre efter

29. marts 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Min datter vil ikke høre efter

Kære Helen.

Tusind tak for en super side.

Vi har vores kære datter på 4 år og 3 mdr. som vi ikke altid ved hvad vi lige skal gøre.

Hun er ene barn, men jeg synes ikke hun på nogen måde er vildt forkælet. Da jeg (mor) er meget alene med hende i hverdagene, da far har et krævende job er det jo selvfølgelig meget mig der står for skud.

Hun er en meget aktiv, glad, kærlig, kreativ pige, men hun er også en pige med egne holdninger og meninger og tager sjældent et nej for et nej.

Jeg synes selv vi har været gode til at sætte grænser for hende, men jeg kan nok se nu, at vi måske ikke altid har været gode nok.

Jeg skriver lige lidt baggrunds info, da jeg mente det kan være en relevant viden i det jeg håber du kan hjælpe os lidt med.

Hun startede i børnehave da hun var 2 år og 3 mdr., da de mente hun var parat til det. Da vi var flyttet måtte hun desværre skifte børnehave da hun var 2 år og 10 mdr. I den første børnehave havde hun det godt og der var aldrig nogle problemer. Da hun startede i den næste børnehave gik det hele også fint. Der gik hun så ind til februar `10 - dvs. 1 år og 4 mdr. Der havde været lidt små ting undervejs, men aldrig noget som vi blev kaldt til møde om.

Efter nytår blev vi kaldt til møde, da de havde lavet en sprogvurdering på hende. Den viste hun var ca. ½ år bagud, så det var ikke noget alarmerende. Men pludselig var de dybt bekymret for vores datter. De mente ikke hun kunne være social, spise pænt, manglende kontakt og anerkendelse, lavede afføring i bukserne, var usikker og utryg.

Det stod vi meget uforstående overfor, da vi ikke har oplevet nogle af disse problemer/ting derhjemme. Hun har mange lege kammerater, sider og spiser med kniv og gaffel og gør aldrig noget i bukserne. Hun smed bleen både dag og nat da hun var 3 år og 8 mdr.

Hun har nu skiftet børnehave grundet manglende tiltro og tillid til den gamle børnehave og da vi også var usikkre på om hun egentlig havde det godt der. I den nye børnehave trives hun rigtig godt blandt både børn og voksne. Vi har været til møde der og de ser slet ikke den pige som de andre så.

De ting vi kan blive enige om er at hun har svært ved at koncentrere sig hvis der sker meget (at spille et spil, tegne, lave perler eller se en film har hun ingen problemer med) og at hun prøver meget grænser af.

Vi konsulterede en børnelæge som sagde at ud fra det hun havde læst, mente hun vores datter var autist, men når hun så hende og det hun kunne sagde hun, at hun ikke fejlede noget som helst.

Det jeg føler jeg godt vil have nogle gode råd til det er:

1. Den første ...

Annonce

... måned i den nye børnehave er gået smertefrit, men nu er hun begyndt at blive ked af det over at skulle i børnehave. Hun er ked af det om aftenen og siger at hun kommer til at savne en og vil ikke være der alene. Om natten hvis hun vågner der, er det også det første hun siger og igen om morgenen indtil hun bliver afleveret for det meste grædende.

Jeg er begyndt at gøre kort proces når jeg aflevere hende og vi gør meget ud af at fortælle hende, at det er ok at savne og vi også savner hende, men glæder os til at se hende igen om eftermiddagen. Børnehaven siger hun stopper efter få minutter med at græde og at hun stor trives hele dagen. Er det bare en fase eller kan jeg gøre mere? Det tager bare hårdt på en. Jeg viser hende det selvfølgelig ikke, men de kan jeg mærke alt de små.

2. Hun tager ikke bare nej for et nej og nogle gange griner hun bare af en. Jeg er begyndt at læse om Marte Meo metoden og prøver så godt jeg kan, at arbejde ud fra disse principper, men alt er jo nyt og skal jo lige læres først. Jeg føler bare, at når jeg har prøvet at tale fornuftigt med hende hvis bliver sur over noget. F.eks. hvis hun har drillet hunden eller ikke gør måske det jeg har bedt hende om. Så løber hun bare og griner af en.

Nogle gange når jeg har bedt hende om at komme måske et par gange, så kan hun godt forbarme sig og komme hen til en, men det er som om, at hun bare har et filter på der filtrere alt væk hvad jeg og hendes far siger.
Det fylder rigtig meget i hverdagen og går os meget på at alt skal være en konflikt.

Jeg gør meget ud af at når jeg har sagt tingene pænt men konsekvent 2 gange, så burde det være nok, men der sker mange gange ikke noget før jeg går hen og tager fat i hende og taler med hende direkte, men kort efter har hun glemt det hele igen og andre gange er hun lige glad med hvad man siger.

Hvad kan man gøre når tingene er blevet sagt på en god måde et par gange og hun har fået lov til at komme med sine argumenter og hun stadig ikke gør det. Hvad skal man så? Føler mig bare så magtesløs og gør hvad jeg kan for ikke at komme til at sige tingene rigtig højt, så vi kommer ud i en stor konflikt og bliver uvenner. Synes bare ikke altid at der er nogen anden udvej.

Jeg håber du kan hjælpe os med hvordan vi kan håndtere vores skønne 4 årig datter på en god måde når man skal lære at lytte til de voksne og samtidig lære at styre sit temperament og have respekten.

Vi ønsker det bedste for hende, men man har desværre ikke alle erfaringerne som forældre med det samme.

Ser frem til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Den frustrerede mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.