Brev:
Kalder ikke på mor
14. februar 2010
Alder:
2 år
Kalder ikke på mor
Hej Helen.
Emil er lige blevet 2 år. Han har et fantastisk godt sprog, og er en super kærlig, glad og dejlig dreng.
Der er nu en ting der undrer mig, og også er lidt bekymrende efterhånden.
Når Emil bliver lagt i seng om aftenen og indtil vi stikker hovedet ind til ham om morgenen, hører vi ALDRIG noget til ham. Kan ærligt ikke huske hvornår vi har været inde hos ham om natten, enten for at give sutten, trøste eller andet. Det er jo i og for sig dejligt, og vi skal endelig ikke klage. Min bekymring er bare, at sådan er det også, selvom han ligger med 40 i feber, kaster op, har lavet i bleen, eller andet.
Han er god til at sove længe, fx i weekenderne, eller på fridage. Her sover han typisk til 7.30, ofte længere. Han sover et par timer til middag, og kommer i seng ca. 19-19.30.
I weekender og på fridage, sætter vi altid vækkeuret til 7.30. For som sagt giver Emil ikke lyd fra sig når han vågner, før døren ind til hans værelse bliver åbnet, og mor eller far stikker hovedet ind. Så bliver vi mødt af en dreng der bare sidder i sin seng med sin bamse og sut og kigger:) Det er lidt sødt. Nogen gange kan man mærke på ham at han har været vågen længe, for så går snakken så snart vi åbner døren. Han er en dreng, der har brug for noget tid til at vågne.
Der var en morgen, jeg havde glemt at sætte vækkeuret, og vågnede først kl 8.45. Jeg farede op og var helt rundt på gulvet. Jeg skyndte mig ind til Emil, og kunne lyn hurtigt spotte, at han havde været vågen længe. Han var vældig frisk og ikke ked af det, eller noget.
Så kan det være du tænker, at han måske har oplevelsen af ikke at blive hørt. Men sådan er det slet ikke. Han er god til at give udtryk for sine behov, og han bliver mødt med forståelse, tryghed og kærlighed i den grad det overhovedet kan lade sig gøre.
Der har aldrig været problemer med hensyn til at få ham til at sove. Han bliver bare lagt, og så sover han indtil næste morgen, og sådan har det været siden han kom på eget værelse da han var 6 mdr. Indtil da sov han i sin vugge ved siden af mig, og fra midt nat da han skulle have en ammetår, sov han videre ved mit bryst i vores seng. Jeg har så altid gjort det, at jeg har sjældent taget ham op så snart han vågnede om morgenen (medmindre han selvfølgelig var sulten eller ked af det). Så fik han lov at ligge lige så stille og vågne og pludre, mens jeg gik på toilet og selv vågnede.
Nå, men min bekymring er, at hvis han bliver alvorlig syg om natten, og ikke kalder på os. Der har været et par gange, hvor vi er kommet ind om morgenen, og der bare er opkast i hele sengen. Det er lidt utrygt, ikke at vide, hvad man kommer ind til, når han ikke kalder på os om natten. Ved jeg han er syg, tager vi ham altid ind til os, så vi er sikre på at høre ham.
Vores værelser ligger lige op ad hinanden, og dørene står altid lidt åben. Så det er heller ikke sådan, at det er fordi vi rent fysisk ikke kan høre ham.
Glæder mig til at høre dine tanker omkring vores situation.
Venlig Hilsen
Mona