Kalder ikke på mor

14. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 år

Kalder ikke på mor

Hej Helen.

Emil er lige blevet 2 år. Han har et fantastisk godt sprog, og er en super kærlig, glad og dejlig dreng.

Der er nu en ting der undrer mig, og også er lidt bekymrende efterhånden.

Når Emil bliver lagt i seng om aftenen og indtil vi stikker hovedet ind til ham om morgenen, hører vi ALDRIG noget til ham. Kan ærligt ikke huske hvornår vi har været inde hos ham om natten, enten for at give sutten, trøste eller andet. Det er jo i og for sig dejligt, og vi skal endelig ikke klage. Min bekymring er bare, at sådan er det også, selvom han ligger med 40 i feber, kaster op, har lavet i bleen, eller andet.

Han er god til at sove længe, fx i weekenderne, eller på fridage. Her sover han typisk til 7.30, ofte længere. Han sover et par timer til middag, og kommer i seng ca. 19-19.30.
I weekender og på fridage, sætter vi altid vækkeuret til 7.30. For som sagt giver Emil ikke lyd fra sig når han vågner, før døren ind til hans værelse bliver åbnet, og mor eller far stikker hovedet ind. Så bliver vi mødt af en dreng der bare sidder i sin seng med sin bamse og sut og kigger:) Det er lidt sødt. Nogen gange kan man mærke på ham at han har været vågen længe, for så går snakken så snart vi åbner døren. Han er en dreng, der har brug for noget tid til at vågne.

Der var en morgen, jeg havde glemt at sætte vækkeuret, og vågnede først kl 8.45. Jeg farede op og var helt rundt på gulvet. Jeg skyndte mig ind til Emil, og kunne lyn hurtigt spotte, at han havde været vågen længe. Han var ...

Annonce

... vældig frisk og ikke ked af det, eller noget.

Så kan det være du tænker, at han måske har oplevelsen af ikke at blive hørt. Men sådan er det slet ikke. Han er god til at give udtryk for sine behov, og han bliver mødt med forståelse, tryghed og kærlighed i den grad det overhovedet kan lade sig gøre.

Der har aldrig været problemer med hensyn til at få ham til at sove. Han bliver bare lagt, og så sover han indtil næste morgen, og sådan har det været siden han kom på eget værelse da han var 6 mdr. Indtil da sov han i sin vugge ved siden af mig, og fra midt nat da han skulle have en ammetår, sov han videre ved mit bryst i vores seng. Jeg har så altid gjort det, at jeg har sjældent taget ham op så snart han vågnede om morgenen (medmindre han selvfølgelig var sulten eller ked af det). Så fik han lov at ligge lige så stille og vågne og pludre, mens jeg gik på toilet og selv vågnede.

Nå, men min bekymring er, at hvis han bliver alvorlig syg om natten, og ikke kalder på os. Der har været et par gange, hvor vi er kommet ind om morgenen, og der bare er opkast i hele sengen. Det er lidt utrygt, ikke at vide, hvad man kommer ind til, når han ikke kalder på os om natten. Ved jeg han er syg, tager vi ham altid ind til os, så vi er sikre på at høre ham.
Vores værelser ligger lige op ad hinanden, og dørene står altid lidt åben. Så det er heller ikke sådan, at det er fordi vi rent fysisk ikke kan høre ham.

Glæder mig til at høre dine tanker omkring vores situation.

Venlig Hilsen
Mona

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor