Brev:
Umulig 2 årig
12. februar 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Umulig 2 årig
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi jeg virkelig ikke ved, hvordan jeg skal takle min 2½ årige datter.
Min datter er en meget uadvendt og energisk pige. Det er jo dejligt, men hun driver mig til vandvid!. Vi har konflikter hele tiden. Hun er konstant fræk og gør alt det hun ved hun ikke må. Ting som vi har sagt til hende 500 gange at hun ikke må (rive sider ud af bøger, slå hendes lillesøster på 8 mdr. Hælde vand ud på bordet, skrige af hendes lungeres fulde kræft ect.) Hun vil bare kun det modsatte af hvad vi vil have hende til. Hun er utrolig stædig og jeg synes jeg har prøvet alt.
Jeg har skældt ud og råbt, jeg har været forstående og forklarende og jeg har prøvet at inorere, når hun har gjort noget galt, men ligemeget hjælper det. Hun griner mig op i ansigtet og er ligeglad.
Vi har også store problemer med at lægge hende om aftenen. Vi lægger hende ca. kl. 19.30 og så har vi en kamp på 45 min.- 2 timer – og sådan har det været hele hendes liv. Hun gør alt hvad hun kan for ikke at falde i søvn. Nogle gange tror jeg at hun bevidst prøver at holde sig vågen (ved ikke om en 2½ årig kan det) Hun vågner også mange gange om natten og igen holder hun sig vågen og/eller skriger til hun kommer ind i vores seng. Vi bor i rækkehus og vi har også lillesøster, så hun kan ikke bare få lov at skrige.
Det er meget svært for mig at skrive, men det påvirker mine følelser for hende og jeg er mere eller mindre konstant irriteret på hende. Jeg er meget ked af situationen og jeg forstår ikke hvordan det er kommer så vidt – jeg har brug for nogle redskaber til at tackle alt dette.
Med venlig hilsen
Den ulykkelige mor