Brev:
Snakker og manipulerer i stedet for at spise
26. januar 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Snakker og manipulerer i stedet for at spise
Hej Helen
Min ældste søn, Josef på 2 år og 9 mdr. har som jeg også tidligere har skrevet om aldrig været god til det med mad. Vi har efterhånden fået nogenlunde ro på mht. hans vækst - han er ca. 93 cm høj og vejer 12,3 kg, så det er sådan set fint nok. Men spisesituationen er stadig temmelig anstrengt.
Der farer en djævel i ham når han kravler op på sin stol ved bordet. Han er slet ikke interesseret i maden på tallerkenen, men kun i at dominere alt hvad det foregår ved bordet, hvilket er utroligt anstrengende.
Vi har ingen ambitioner om at vi som forældre kan sidde og føre en lang samtale på hen over hovedet på børnene. Den ene af os hjælper som regel lillebror på 10 mdr. med hans spisning, men den anden forældre er til rådighed og snakker og hjælper Josef. Hans snakkeri vil dog ingen ende tage, og der kommer meget lidt mad indenbords. Det er som om han snakker for at sørge for at ingen andre kan snakke sammen eller spise.
Hvad der ligger på tallerkenen har ingen betydning. Hans adfærd resulterer i at det ofte tager han op i mod 1 time at kæmpe sig igennem selv en lille portion mad. Hvis han bliver ignoreret 5 sek. fx. fordi vi som forældre udveksler en kort bemærkning eller vover at putte en bid mad i munden eller kigge den anden vej, begynder han at råbe, banke i bordet eller grisse med maden. Vi fortæller ham naturligvis, at vi ikke vil have at han råber, og at vi også har lov til at tale sammen og spise vores mad. Vi spørger ham flere gange om han gerne vil sige tak for mad (=gå fra bordet), men han benægter.
Han er også udenfor spisesituationen en meget opmærksomhedskrævende fyr, men ikke på en negativ måde og vi synes faktisk at han er en utrolig velopdragen og hensynsfuld dreng i alle andre situationer.
Han får virkelig meget opmærksomhed udenfor måltiderne - han er i børnehave 6-7 timer hver dag og resten af tiden er han sammen med os og hygger og leger. Lillebror er meget selvkørende (går sikkert og elsker at lege med biler og køkkenting) i forhold til storebror og når en af os forældre sidder og leger med de to (fx. når den anden laver mad), så får Josef groft sagt 90% af opmærksomheden og lillebror de sidste 10 %. I weekenderne laver vi mange ting med ham alene - tager i svømmehal, på legeplads, i biografen, på biblioteket osv.
Det skal lige siges, at når jeg engang i mellem er alene med de 2 drenge om eftermiddagen og har serveret et lille mellemmåltid, hvor jeg måske går rundt i køkkenet og ordner lidt praktiske ting imens de spiser, så kører det meget bedre. Josef snakker lidt og siger på et tidspunkt tak for mad og går ned fra stolen for at lege. Det er bare ikke rigtig holdbart i længden, at han kun kan spise og opføre sig ordentligt ved bordet, når vi ikke sidder med ved bordet.
Hvad skal vi stille op?
Med Venlig Hilsen
Josefs mor