Brev:
Opdragelse i forhold til begrænsninger
31. december 2009
Alder:
12 mdr.
Opdragelse i forhold til begrænsninger
Hej Helen!
Tak for din gode brevkasse, jeg er superglad for dine kompetente svar, der giver bekymrede mødre lidt mere ro i sindet :)
Jeg skriver til dig ang. min dreng på snart 13 måneder og hans vilje og temperament i forhold til når han får et nej, først og fremmest.
Vi prøver at begrænse "nejerne", da vi også mener det er vigtigt at støtte op om hans nysgerrighed, men jeg har indimellem svært ved at bedømme hvornår vi begrænser ham og hvornår det er nødvendigt at sætte en stopper for ham. Og måske allervigtigst, hvad han forstår og kan rumme i denne alder.
Her tænker jeg på situationer, som når han f.eks. konstant vil kravle op i vores vindueskarm, fra sofaen og hvor man bare ikke orker at sidde der og katastrofe-forebygge for 10.gang på en dag. Han elsker den vindueskarm og han har krudt i rumpetten! Han bliver SÅ frustreret når vi tager ham ned og måske forstår han ikke at han nogle gange må og noglegange må han godt?
Eller når han for 10. gang på en dag, har hevet alle skoene ud af skoreolen og man skal sætte dem på plads igen igen. Han kan slet ikke forstå at den skal lades være i fred. Skal vi bare tage kampen op og være konsekvente hver gang og sige nej til at hive sko ud og kravle i vindueskarm? Og hvordan gør vi det bedst?
Udover det, så elsker han at lege med tallerkenen, ved måltiderne og han bliver så edderspændt rasende når den bliver taget væk fordi han sidder og kaster med den eller hamrer den ned i bordet.
Puslebordet og tandbørstning osv osv er også tit en kamp, han vil IKKE lægges ned og hyler gerne under hele seancen. Hvordan kommer vi bedst igennem den og arbejder os hen imod en fredelig seance i stedet?
Håber du har haft en dejlig jul og rigtig godt nytår!
Venlig hilsen
en mor der bare ønsker lidt julefred i sit hjem :)