Skal en baby have lov til at skrige og træne sine lunger?

17. december 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Skal en baby have lov til at skrige og træne sine lunger?

Kære Helen,

Tak for en rigtig god hjemmeside og nu melder jeg mig allerede på banen med brev nr. 2 til dig. Det drejer sig simpelthen om divergerende holdninger i familien om, hvorvidt man skal lade en lille baby (vores pige på 3 måneder) skrige eller ej.

Familien (bedsteforældre og vores søskende) mener at det er sundt, babyen får trænet sine lunger og at vi f.eks. bør lade hende ligge og skrige og lukke døren og gå ind i et andet rum. Endvidere er holdningen, at man godt kan tage en løbetur eller smutte til købmanden fra en sovende baby. Også selv om hun med stor sandsynlighed vågner op og er ked af det. Familien mener, at hvis man ikke sætter grænser for børn som meget små, så kan det give alvorlige konsekvenser imens de vokser op....

Så det korte og det lange er: Lad bare baby skrige. - Og lad så i øvrigt være med at læse så mange bøger om babyer. De gør jer bare forvirret. (Jeg har netop bestilt den du forslår: Forstå dit barn 0-2 år)

Vores opfattelse er stik modsat dette. Vores pige har ikke skrigetur daglig men lejlighedsvist, navnlig hvis der har været lidt for meget aktivitet eller hvis hun har ondt i maven pga. MME hun får. Vi lader hende aldrig ligge og skrige alene men skiftes ...

Annonce

... til at gå rundt med hende og trøste, cykler evt. hendes ben da det også til tider beroliger. Selv om vi ikke altid kan trøste hende (tjekker hun ikke er sulten/prøver at putte hende), så bærer vi hende altid på armen eller sidder med hende. Lægger vi hende fra os kommer skrigene op i et sådan gear at hun nærmest ikke selv kan trække vejret for dem, så det er bestemt ikke noget, vi bryder os om.

Personligt mener jeg, at nu skriver vi snart år 2010 og jeg forstår SLET IKKE at nogen stadig kan have den holdning, som vores familie har. Den holdning finder jeg dybt, dybt forældet. Jeg kan desuden være betænkelig ved at overlade pasning til nogen, der har det syn på en baby.

Helen, jeg håber virkelig, at du som fagperson kan give mig klar dokumentation på skrift om, at det rigtige er at blive ved med at trøste vores datter, og vi ikke skal lade hende ligge alene og bare tænke "nåh, hun træner bare lunger her til aften" men i stedet gøre hvad vi magter for at være der for hende. Selvfølgelig er det også sindsygt hårdt for os, når det står på, men ved at skiftes til at have hende og ved fælles hjælp klarer vi den.

Her til sidst: Rigtig glædelig jul og godt nytår til dig og din familie.

Hilsen os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder