Brev:
Skal en baby have lov til at skrige og træne sine lunger?
17. december 2009
Alder:
3 mdr.
Skal en baby have lov til at skrige og træne sine lunger?
Kære Helen,
Tak for en rigtig god hjemmeside og nu melder jeg mig allerede på banen med brev nr. 2 til dig. Det drejer sig simpelthen om divergerende holdninger i familien om, hvorvidt man skal lade en lille baby (vores pige på 3 måneder) skrige eller ej.
Familien (bedsteforældre og vores søskende) mener at det er sundt, babyen får trænet sine lunger og at vi f.eks. bør lade hende ligge og skrige og lukke døren og gå ind i et andet rum. Endvidere er holdningen, at man godt kan tage en løbetur eller smutte til købmanden fra en sovende baby. Også selv om hun med stor sandsynlighed vågner op og er ked af det. Familien mener, at hvis man ikke sætter grænser for børn som meget små, så kan det give alvorlige konsekvenser imens de vokser op....
Så det korte og det lange er: Lad bare baby skrige. - Og lad så i øvrigt være med at læse så mange bøger om babyer. De gør jer bare forvirret. (Jeg har netop bestilt den du forslår: Forstå dit barn 0-2 år)
Vores opfattelse er stik modsat dette. Vores pige har ikke skrigetur daglig men lejlighedsvist, navnlig hvis der har været lidt for meget aktivitet eller hvis hun har ondt i maven pga. MME hun får. Vi lader hende aldrig ligge og skrige alene men skiftes til at gå rundt med hende og trøste, cykler evt. hendes ben da det også til tider beroliger. Selv om vi ikke altid kan trøste hende (tjekker hun ikke er sulten/prøver at putte hende), så bærer vi hende altid på armen eller sidder med hende. Lægger vi hende fra os kommer skrigene op i et sådan gear at hun nærmest ikke selv kan trække vejret for dem, så det er bestemt ikke noget, vi bryder os om.
Personligt mener jeg, at nu skriver vi snart år 2010 og jeg forstår SLET IKKE at nogen stadig kan have den holdning, som vores familie har. Den holdning finder jeg dybt, dybt forældet. Jeg kan desuden være betænkelig ved at overlade pasning til nogen, der har det syn på en baby.
Helen, jeg håber virkelig, at du som fagperson kan give mig klar dokumentation på skrift om, at det rigtige er at blive ved med at trøste vores datter, og vi ikke skal lade hende ligge alene og bare tænke "nåh, hun træner bare lunger her til aften" men i stedet gøre hvad vi magter for at være der for hende. Selvfølgelig er det også sindsygt hårdt for os, når det står på, men ved at skiftes til at have hende og ved fælles hjælp klarer vi den.
Her til sidst: Rigtig glædelig jul og godt nytår til dig og din familie.
Hilsen os