Spiser ingenting og bider mor ...

7. december 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Spiser ingenting og bider mor ...

Hej Helen.

Ja, så har vi behov for dit input igen.

Den sidste stykke tid har vi dårlig kunne få en bid mad i Christian. Det er uanset tidspunkt på måltiderne og de omgivelser han spiser i. Dvs. det gælder såvel hjemme, hos omgangskredsen og i vuggestuen.

Der er kommet mange ord i hans ordforråd de seneste uger og han er begyndt at svare os på de spørgsmål, vi stiller ham. Så når vi tilbyder ham maden, svarer han bare nej, skubber gaflen/skeen væk og vender hovedet væk. Han smager ikke på maden. Når det er ved aftensmaden han gør det, lader vi maden stå foran ham et stykke tid, inden vi giver ham et stykke brød uden noget. Brød afviser han også konsekvent, hvis der er noget smørrelse eller pålæg på. Vi kan til nøds få lidt youghurt i ham og lidt banan eller vindruer.

I madpakken får han 3 halve stk. levebrød med med 3 forskellige typer pålæg. Derudover lidt frugt og lidt grøntsager. Pædagogerne kan fortælle, at det er meget lidt af det han spiser.

Vi er ved at være noget bekymrede ...

Annonce

... efterhånden, for han er jo ikke så godt i stand længere, som han var inden han begyndte at gå ;o) Han vejer ca. 10 kg og er nok omkring 83/84 cm. Kan vi gøre andet end det vi allerede gør? Eller hva'?

Derudover har han fået den uvane at bide mig. Heldigvis bider han ikke andre, men jeg synes ikke det er skægt. Men det synes han. Selvom jeg meget bestemt siger nej eller av, det må du ikke, så griner han bare. Eller begynder at slå sig selv i hovedet eller komme med et par høje primalskrig ...

Jeg synes det er lidt mærkeligt, for han får egentlig masser af opmærksomhed i form af knus, kys og kram og hygge med diverse lege og læse bøger med både mig og hans far...
Det skal siges, at han er utrolig tæt knyttet til mig, og kommer tit hen for lige at blive tanket op, selvom jeg giver ham meget opmærksomhed.

Er det bare en fase, som jeg ikke kan gøre andet ved, end det jeg allerede gør, eller kan jeg sætte ind med andre pædagogiske vinkler?

Jeg ser frem til dine svar.

Mange hilsener
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin