Brev:
Spiser ingenting og bider mor ...
7. december 2009
Alder:
18 mdr.
Spiser ingenting og bider mor ...
Hej Helen.
Ja, så har vi behov for dit input igen.
Den sidste stykke tid har vi dårlig kunne få en bid mad i Christian. Det er uanset tidspunkt på måltiderne og de omgivelser han spiser i. Dvs. det gælder såvel hjemme, hos omgangskredsen og i vuggestuen.
Der er kommet mange ord i hans ordforråd de seneste uger og han er begyndt at svare os på de spørgsmål, vi stiller ham. Så når vi tilbyder ham maden, svarer han bare nej, skubber gaflen/skeen væk og vender hovedet væk. Han smager ikke på maden. Når det er ved aftensmaden han gør det, lader vi maden stå foran ham et stykke tid, inden vi giver ham et stykke brød uden noget. Brød afviser han også konsekvent, hvis der er noget smørrelse eller pålæg på. Vi kan til nøds få lidt youghurt i ham og lidt banan eller vindruer.
I madpakken får han 3 halve stk. levebrød med med 3 forskellige typer pålæg. Derudover lidt frugt og lidt grøntsager. Pædagogerne kan fortælle, at det er meget lidt af det han spiser.
Vi er ved at være noget bekymrede efterhånden, for han er jo ikke så godt i stand længere, som han var inden han begyndte at gå ;o) Han vejer ca. 10 kg og er nok omkring 83/84 cm. Kan vi gøre andet end det vi allerede gør? Eller hva'?
Derudover har han fået den uvane at bide mig. Heldigvis bider han ikke andre, men jeg synes ikke det er skægt. Men det synes han. Selvom jeg meget bestemt siger nej eller av, det må du ikke, så griner han bare. Eller begynder at slå sig selv i hovedet eller komme med et par høje primalskrig ...
Jeg synes det er lidt mærkeligt, for han får egentlig masser af opmærksomhed i form af knus, kys og kram og hygge med diverse lege og læse bøger med både mig og hans far...
Det skal siges, at han er utrolig tæt knyttet til mig, og kommer tit hen for lige at blive tanket op, selvom jeg giver ham meget opmærksomhed.
Er det bare en fase, som jeg ikke kan gøre andet ved, end det jeg allerede gør, eller kan jeg sætte ind med andre pædagogiske vinkler?
Jeg ser frem til dine svar.
Mange hilsener
Marianne