Jævnlige hysteriske anfald

23. november 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Jævnlige hysteriske anfald

Hej Helen.

Jeg vil lige starte med at sige tak for en god brevkasse. Jeg synes, du besvarer spørgsmålene godt, og jeg har kunnet bruge de besvarelser du kommer med til andre i forhold til vores søn.

Vi er i en periode, hvor vi er i total vildrede over, hvordan vi bedst håndtere vores søn på 15 måneder, og jeg håber du kan hjælpe os lidt med råd og vejledning i, hvordan man håndtere det bedst mulig. Jeg kan se på dine besvarelser til andre at 15 måneder er en hård tid, og det er vigtigt at rumme deres følelser, men jeg må tilstå at jeg synes det er svært.

Han sover stadigt ikke igennem, men førhen kunne vi give ham sutten mellem 1 og 2 og så tage ham over i vores seng kl. 5 og få ham til at sove videre til ca. 7 (han sover i eget værelse, og har gjort det siden han var 8 md). Men nu vågner han ofte (tæt på hver anden nat) i løbet af natten og vil ikke have sutten. I stedet arbejder han sig op til et hysterisk anfald.
Det er helt umuligt at få lov til at trøste ham – det bliver
det bare værre af – og det kan fortsætte i op til en time.

Min mand er nu begyndt at tage ham og løbe en tur rundt i huset, hvorved han faktisk holder op med at græde. Derefter tager det 1 time at få ham til at sove igen. Det er jo ganske opslidende, når vi begge skal passe fuldtidsarbejde ved siden af.

Han får også sine hysteriske tilfælde om dagen, ofte i forbindelse med maden, som ellers ikke har været et problem de sidste par måneder. I dag arbejdede han sig op til et hys-anfald lige før vil skulle spise. Han ville ikke op at sidde i højstolen, så jeg tog ham på skødet, da jeg tænkte, at han bare var for sulten til at kunne finde ud af det, og det ville blive ok, når bare han ...

Annonce

... fik lov til at sidde og få lidt at spise hos mig. I stedet blev han mere og mere gal. Når han bliver hys kaster han sig rundt i ens arme og når man så sætter ham ned, står han og hiver i en for at komme tilbage igen.

Min mand tog derefter en tur rundt med ham i huset og han holdt op med at græde så længe, men da han kom tilbage startede det forfra. Han smed min mands tallerken på gulvet i et vredesanfald, og så er det at moren bliver sur og siger at, nu er det nok.

Det hele endte med at vi efter ca. en time fik lokket lidt havregrød i barnet ved at formidle ham med en clementin og en klat jordbærsyltetøj på havregrøden (ud over æblegrøden). Derefter var han blid, sød og dejlig igen, men jeg føler lidt at vi ”køber” ham til at falde ned igen.

Vi er helt på bar bund i forhold til, hvordan vi skal takle disse vredesudbrud. Jeg vil gerne rumme hans følelser, men jeg hvis jeg trøster og nusser, bliver det bare værre. Jeg synes heller ikke det er i orden, at han arrigt smider ting på gulvet, og jeg føler at han styre os totalt. Vi hopper og danser for at gøre ham glad igen.

Jeg håber, du kan hjælpe os med en ”kogebog” på, hvordan man får sagt fra men samtidigt også viser at man respektere ham. Er det ok, at man føjer ham i alt for at få ham til at falde ned igen? Vil det være bedre at lade ham græde om natten til han ikke kan mere, mens man sidder ved siden af, frem for at tage ham op og være vågne med ham til han er træt nok til at falde i søvn igen? Natten bliver brugt til at læse lidt bog og evt. få et stykke banan.

Jeg troede ikke jeg ville have problemer med at takle denne slags vredesudbrud, men er bare blevet klogere:-).

Mange hilsner
Nok en frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder