Brev:
Negativ opmærksomhed?
22. november 2009
Alder:
3 år, 11 mdr.
Negativ opmærksomhed?
Hej Helen
Vi har et opdragelsesspørgsmål ang. vores ældste datter på knap 4 år. Hun er ret voldsom mod sin 9 md gamle lillesøster.
Hun er meget glad for sin lillesøster: løber ind og siger "godmorgen", det den eneste der får farvel-kys, og hun er meget opmærksom på at lillesøster skal med, ikke må få små ting (mønter osv). Hun vil gerne kramme, klappe og tumle med hende, få hende til at grine, samt have at hun ser på, mens hun selv hopper, danser og gør kunster. Hvis hun ikke får den ønskede reaktion (hvis f.eks. når lillesøster er optaget af noget andet), så bliver hun dog vildere og vildere indtil lillesøster græder. Der bliver således klappet lige lovligt voldsomt, krammet lige lidt for hårdt og længe, "sparket" lige lidt for vildt, selvom baby højlydt brokker sig.
Hun putter også alting helt op i hovedet på den stakkels lillesøster, selvom vi igen og igen siger at lillesøster altså ikke kan lide at få bamser, halskæder, bøger og andet i eller ovenpå hovedet. Konsekvensen er den samme: vi skælder ud eller/og lillesøster bliver ked af det.
Vi har snakket med hende om, at babyer ikke kan sige "stop", og man derfor skal passe godt på dem og lytte efter andre signaler ting. Vi prøver også i situationen gentagne gange at minde om, at hun er for voldsom mod lillesøster og prøver at komme med forslag til andre ting, som lillesøster måske synes er en sjovere leg, men oftest så stopper hun ikke før vi bliver vrede og taler med store bogstaver eller lillesøster græder, og vi flytter hende væk. Derefter bliver hun oftest ked af det og siger at hun jo bare vil kramme og lege med lillesøster.
Vi er lidt i tvivl om, hvor hvad det egentlig handler om, og hvor meget vi faktisk skal blande os.
Hvad kan vi forvente af en på 4? Bør hun lytte til vores formaninger, når hun er optaget af "leg" med den lille?
Eller skal vi bare lade hende lege og så trøste den lille når det er gået galt? Vi er jo ikke interesseret i hele tiden at skælde ud, med den mulige konsekvens at hun ikke længere vil synes så godt om at lege med sin lillesøster ...
Med til historien hører måske, at vi flyttede til USA for 2 måneder siden væk fra familie og legekammerater. I de forgangne 2 måneder, har hun været rigtig meget sammen med os (far, mor og lillesøster), og har måske opdaget, at lillesøster også kræver sin plads i familien (skal mades, puttes, bæres, sidde i hendes klapvogn osv.). Før vi flyttede oplevede vi slet ikke den voldsomhed, hiven, trækken og skubben. Det er som om hun tester hvad lillesøster (og forældre?) kan holde til.
Vi prøver at lave ting med børnene hver for sig, så hun får udelt opmærksomhed, men det er selvfølgelig ikke hele tiden. Handler det om, at negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed?
Håber du kan komme med nogle gode råd til hvordan vi bedst tackler denne uvante situation....