Brev:
Utilfredshed, leg og skole
7. november 2009
Alder:
16 mdr.
Utilfredshed, leg og skole
Hej igen
Tak for dit svar... rart at kunne få bekræftet at min lille datter er helt "normal"... det vidste jeg jo også, men stadig kan jeg sidde tilbage og tænke... hold da op hun græder meget. Jeg hader når hun græder og det gør hun altså meget synes jeg. Hvis hun ikke lige ved hvad hun skal give sig til, hvis hun får nej eller bliver begrænset eller bare lige pludselig lige ud af det blå helt uden årsag!
Hvad sker der så lige der? Er hun bare et barn som bliver nemt utilfreds? Det kan nogle gange bare være hvis hun keder sig eller ikke lige ved hvad... så giver hun sig bare til at græde og lader vi hende være lidt kører hun sig selv helt op. Skal man her ignorerer hende lidt, sige stop til det pylren eller bare fortsætte det man har gang i (svært når hun hænger i buksebenet)
Her har jeg det også sådan lidt at når der ikke er noget at være sur over overhovedet skal hun ikke have trøst og opmærksomhed på det udover at inviterer hende til at sidde på skødet eller sidde i stolen. Jeg mener ikke jeg hver gang skal gå fra... igen, hun har jo også en storebror.
Men skal hun bare gå rundt og være småsur mens vi lader som ingenting? Jeg vil gøre alt for at have en glad og tilpas pige så hvad sker der lige og hvad skal vi helt konkret gøre ved det sur-heds-noget?
Lige en ting mere.
Når vi eller en af os leger med vores datter (16 mdr) vil vores store på knap 5 selvfølgelig også gerne være med. Han er sød og god men vil jo gerne vise og dreje legen til ham og siger vi nej til det føler vi jo også vi afviser ham. Nogen gange siger vi simpelthen at han må finde sine egne legesager da vi synes det er træls (og giver hende uro i legen) han sidder som tilskuer med en af hendes snurretoppe ol... vi vil have han selv kan finde på lidt når vi engang imellem leger selv med hende. Men vi kan se han jo føler sig afvist af fællesskabet og ja, han kan jo høre og se det på os. Han får en hel masse kvalitet tid alene med os på mange andre måder synes vi... her har vi brug for et konkret råd til hvad og hvordan vi skal håndterer det.
Et lille tillægsspørgsmål er at bhv mener han er klar til skole (han vil da være 5,5). Han er social, vellidt og kan alt selv. En glad og følsom lille dreng... men, skole siger ham overhovedet ikke noget. Han fordyber sig aldrig over en tegning, perler osv for at gøre det flot med detaljer osv... han gør det kun når han skal og han kan det også... men det er jo klart at det ikke er super for han "øver"sig jo ikke som nogen andre i skolealdreren gør.
Jeg er ikke meget for at presse ham til det... han vil bare lege så er simpelthen sådan i tvivl om hvad vi skal. De bliver jo sat i grupper efter der nu her efter jul... hvad tænker du?
Jeg mener bare at han vil være den yngste i klassen, har ikke nysgerrighed efter skole (jo, kan skrive sit navn og kende lidt tal og bogstaver og er meget videnbegærlig og kan sidde stille og forstå beskeder mm) men han er jo også den første herhjemme og den dreng og en følsom en af slagsen (ikke sådan at han er tilbageholdende og mere genert end andre og kan også sige fra og sådan) og førhen sagde man jo at hvis man er i tvivl om skole skal man hellere vente et år (hvilket jo ikke er helt let efter den nye lovgivning som jo er helt hen i vejret!).
Så vigtig man træffer det rigtige valg...
En lang smørre... undskyld men det fyldte en hel masse i hovedet så nu håber jeg du kan dele brevet op og svare mig på det hele.
Tak Helen... har anbefalet dig til andre.
Mutti