Brev:
Samspil med fremmede børn
28. oktober 2009
Alder:
4 år
Samspil med fremmede børn
Kære Helen,
Vi er flyttet til Danmark i et år for 2 mdr. siden fordi jeg læser til sundhedsplejerske. Vi har valgt at få vores børn (pige på 2 år og dreng på snart 4 år) passet her hjemme af en barnepige (der også er min søster) mens jeg er i skole. Det går meget fint og børnerne trives godt med det. Vi tager meget til forskellige legepladser i hverdagen. Problemet er bare at vores søn opfører sig besynderligt, når der er andre børn til stede på legepladsen.
Han fungerer ellers godt og er god til at lege med børn som han kender og føler sig tryg med.
Han vil ikke lege med børn han ikke kender og det synes jeg også at han skal have lov til. Problemet er bare at han laver grimasser og råber ad børn når et barn, han ikke kender, laver tilnærmelser og prøver på at få kontakt med ham. Jeg må også være MEGET obs når "fremmede" børn nærmer sig fordi han kan i en knap vending slå og skumpe til dem. Det har været flere ubehagelige situationer hvor andre mødre har "blandet sig" fordi han har gjort et eller andet. Jeg opdrager på ham hver gang og han får selvfølgelig ikke lov til at opføre sig sådan. Ofte leger han en løve som brøler for at skræmme de andre børn væk.
Det et bare lidt bekymrende fordi at jeg er bange for at han kan blive ensom. Sproget er selvfølgelig også et problem da han ikke forstår dansk.
Der hjemme i børnehaven var det aldrig problemer med samspillet med andre børn. Det er som sagt helt anderledes når han kender børnerne og er i vandte omgivelser.
Nu skal vi så være her lige til næste sommer og jeg vil så gerne at han lære at knytte positive kontakter til børn på legepladsen og her på vejen. Hvad skal jeg gøre for at hjælpe ham?
Hvordan skal jeg fortolke hans reaktioner? Lyder de totalt unormale?
Jeg takker for gode og brugelige svar som jeg har fået på foregående spørgsmål jeg har havt. :=)
Med venlig hilsen
Lillian