Konflikter, provokerer og konfronterer konstant

4. oktober 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Konflikter, provokerer og konfronterer konstant

Kære Helen.

Vi har mange frustrationer og konfrontationer i vores hverdag med en tre-årig.

Max som er 3½ år, provokerer og konfronterer konstant. Vi kan ikke lade ham være i stue alene med hans lillebror (2 år) i mange sekunder, så er han efter ham. Han løber efter ham og råber af ham, så han bliver bange og ked af det eller tager fat i ham og holder fast til han bliver ked af det, eller tager det legetøj han er i gang med at lege med, fra ham. Dette er både i leg og når de ellers er i gang med hver deres beskæftigelse, så skal han liige hen og få ham til at græde, når vi går ud af stuen, men også når vi er i stuen.

Det skal så siges at lillebror også kan finde ud af det den anden vej, men slet ikke i samme omfang, og han bliver selvfølgelig også irettesat.

Jeg føler at hele dagen går med at skælde ham ud og irettesætte ham. Det er ekstremt frustrerende at man når han er lagt i seng, har svært ved at få øje på at vi har haft en hyggelig dag sammen.

Det går rimeligt når lillebror sover eller ikke lige er der af anden årsag. Men han skal alligevel hele tiden prøve grænserne af, ved at nægte at skulle have tøj på, nægte at rydde op efter sig selv (selvom vi ...

Annonce

... tilbyder at hjælpe) osv., og blive sur og ked af det, når vi fortæller ham at han selv kan hente det han gerne vil have, eller at vi kan gøre det sammen.

I nogle tilfælde kan han kamme helt over og bare skrige og græde, hvis en lille ting har gået ham imod (har ladet mig fortælle at dette er meget normalt for en tre-årig) Hvordan håndtere vi det bedst?

Der skal heller ikke meget til, så siger han en masse grimme ting til os, han kalder os og alle andre for dumme, og bruger en masse grimme bandeord (han startede i børnehave for 4 måneder siden)

Hvis vi er ude (går tur, er på besøg eller andre aktiviteter udenfor huset), går det også ok. Men vi skal vel også gerne kunne være hjemme en hel dag uden at det behøver at betyde en hel dag med skælden ud, hyl og skrig og frustrationer?

Han vil helst se fjernsyn hele tiden, men vi prøver virkelig at begrænse, men det kan også blive en grund til at han bliver tosset hvis der bliver sagt nej til det.

Vi synes at vi kommer en del ud og får også gerne legekammerater på besøg og leger også med ungerne en del i løbet af en dag, men vi skal vel ikke aktivere hele dagen, hver dag?

Hvordan håndterer vi dette bedst?

Venlig hilsen
Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.