Hvilke kampe skal vi tage?

23. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Hvilke kampe skal vi tage?

Kære Helen!

Jeg har mit hyr med vores store pige på knapt 3 år. Hun er, som jeg før har fortalt meget langt fremme sprogligt og motorisk og er meget intelligent. Hendes svage side er helt klart at hun er meget doven og så har hun bare den stærkeste vilje (men det er jo også et plus på mange måder).

Blekampen har vi droppet for en tid og nu er problemet så, at hun ikke gider at tage tøj af og på selv. Hun kan sagtens, men hun vil ikke og hendes vilje er så stærk, at vi kan ikke tage nogle privilegier fra hende for at få hende til det - det preller bare af på hende.

Hun kan f.eks. godt lide at se tv om morgenen, men det er der ikke noget af, når hun ikke selv tager tøj på og det er hun så ligeglad med.

Vores sundhedsplejerske har anbefalet mig, at hun ...

Annonce

... så bare skulle i vuggestue med nattøj på og det er afprøvet, men det var hun da også ligeglad med.

Jeg har læst i een af Jesper Juuls bøger om en type børn, han kalder de autonome børn og sådan et barn er vores datter helt klart, desværre står der ikke ret meget i den bog om, hvordan man tackler de børn i konkrete situationer!

Hun siger selv, at hun vil være "Bestemmer", når hun bliver stor og i vuggestuen kalder de hende direktøren:-). Hun er en skøn skøn pige og hun giver så meget, fordi hun er så kvik, men for pokker da, hvor er det ikke let, at være mor til en "bestemmer"!

Jeg er på nippet til at opgive det med tøjet og bare selv give hende det på det næste stykke tid. Jeg har jo også lillesøster og er alene med pigerne om morgenen.

Hvad mener du?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder