Brev:
Hvilke kampe skal vi tage?
23. september 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hvilke kampe skal vi tage?
Kære Helen!
Jeg har mit hyr med vores store pige på knapt 3 år. Hun er, som jeg før har fortalt meget langt fremme sprogligt og motorisk og er meget intelligent. Hendes svage side er helt klart at hun er meget doven og så har hun bare den stærkeste vilje (men det er jo også et plus på mange måder).
Blekampen har vi droppet for en tid og nu er problemet så, at hun ikke gider at tage tøj af og på selv. Hun kan sagtens, men hun vil ikke og hendes vilje er så stærk, at vi kan ikke tage nogle privilegier fra hende for at få hende til det - det preller bare af på hende.
Hun kan f.eks. godt lide at se tv om morgenen, men det er der ikke noget af, når hun ikke selv tager tøj på og det er hun så ligeglad med.
Vores sundhedsplejerske har anbefalet mig, at hun så bare skulle i vuggestue med nattøj på og det er afprøvet, men det var hun da også ligeglad med.
Jeg har læst i een af Jesper Juuls bøger om en type børn, han kalder de autonome børn og sådan et barn er vores datter helt klart, desværre står der ikke ret meget i den bog om, hvordan man tackler de børn i konkrete situationer!
Hun siger selv, at hun vil være "Bestemmer", når hun bliver stor og i vuggestuen kalder de hende direktøren:-). Hun er en skøn skøn pige og hun giver så meget, fordi hun er så kvik, men for pokker da, hvor er det ikke let, at være mor til en "bestemmer"!
Jeg er på nippet til at opgive det med tøjet og bare selv give hende det på det næste stykke tid. Jeg har jo også lillesøster og er alene med pigerne om morgenen.
Hvad mener du?