Forsinket reaktion på at blive storesøster

17. september 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Forsinket reaktion på at blive storesøster

Kære Helen!

Så har jeg brug for dine gode råd igen :)

Jeg har en skøn livsglad datter på 3 år og 2 mdr. der for 4 måneder siden blev storesøster til en lille pige.

Tiden siden lillesøster kom til verden har været hård da hun har haft kolik og derfor taget utroligt meget af min og min mands tid og overskud. Vi har dog hele tiden været fokuserede på at det skulle gå mindst mulgt ud over den store og har derfor på skift taget hende med ud af huset og givet hende "frikvarter" for situationen derhjemme og tilbragt kvalitetstid med hende, både ved en masse sjove oplevelser men også ved bare og være sammen, hygge, nusse og hvad hun nu end havde lyst til når hun havde os for sig selv.

Vi har været overraskede over hvor fint hun har taget det de første måneder, børnehaven har også givet udtryk for at de ikke har kunne mærke en forandring i hende og at hun fortsat har været den glade og overskudsprægende pige som hun plejer - med krudt bagi og et stort dejligt temperament :)

Men så her pludselig efter 4 måneder hvor der endelig begynder at falde lidt ro over hjemmet (lillesøster er stadig urolig og krævende men slet ikke i samme omfang som tidligere) så er hun over natten begyndt at få nogle ekstremt voldsomme raserianfald, som kommer ud af de mindste ting. Det kan være at hun ikke længere må se tegnefilm, at mormor kommer ind ad døren og jeg ber min datter og at hilse på hende istedenfor at vende hende ryggen, tandbørstningen, madtid osv. så bryder hendes verden sammen og hun råber og skriger og ligger sig ned og kaster sig rundt og kan til sidst næsten ikke få vejret og laver ...

Annonce

... opkastfornemmelser fordi hun kammer så meget over.

Jeg må slet ikke nærme mig hende, så bliver hun bare endnu mere hysterisk. Det kan vare helt op til 30-40 min. Indtil nu har jeg bare sat mig ved siden af hende og fortalt hende at jeg godt kan forstå at hun bliver gal og at det er helt ok. Samtidig fortæller jeg hende at jeg elsker hende mens hun sparker mig, slår mig og råber "dumme mor" "jeg kan ikke li dig" og "du skal lade mig være i fred".

Det gør så ondt på os at se vores lille pige sådan og jeg har brug for et godt råd til at tackle de situationer.

De er nu også begyndt i børnehaven at komme og sige til mig at hun har haft sådan et anfald dernede (dog ikke i så lang tid som derhjemme, i BH vare det kun ca. 1 minut). Men har oplevet de sidste par dage at de ikke længere kan stille krav til hende som ellers ikke plejer at være et problem uden at hun kammer over. De har nu forslået mig at gå i noget anonym rådgivning for at få værktøj til at taclke denne svære tid.

Det sårede mig utroligt meget da jeg mener at vi ellers har godt styr på vores datter og giver hende trykke, kærlige, faste rammer på alle tænkelige måder, men bare er i en lidt presset situation lige nu.

Det skal lige siges at det her kun har stået på ca. 1 uge og kun er sket en 3-4 gange indtil videre (og 3 gange i børnehaven - det er måske også derfor jeg er overrasket over børnehavens foreslag om ekstern hjælp.

Jeg vil jo bare så gerne gøre noget nu så det ikke udvikler sig yderligere.

Er min datters reaktioner helt unormalt??

Åh, hvor er jeg fortvivlet og ked!

Mange hilsner fra
Filippas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig