Brev:
Vred og frustreret storesøster
4. september 2009
Alder:
3 år, 10 mdr.
Vred og frustreret storesøster
Hej Helen.
Vi har to piger - Vanessa på 3 år og 10 mdr - og Nikoline på 3 mdr. Vores problem er en stigende vrede og frustration hos storesøsteren efter lillesøsters ankomst.
Det startede efter cirka 1½ måned hvor hun ikke længere ville i seng, hun blev helt umulig og skabte sig når sengetiden nærmede sig. En aften spurgte jeg om det var fordi vi andre lå i sammen i et andet rum og hun sagde ja. Derefter fik hun sin gamle tremmeseng ind i vores soveværelse og det går nogenlunde. Hun mener at lillesøster skal sove samtidig med hende, men hendes søvnrytme ligger jo ikke fast endnu så det kan ikke altid passe og så er det helt galt igen.
Jeg må indrømme at jeg allerhelst ville have storesøsteren på sit eget værelse, men jeg går ud fra at dette vil føles som en afvisning for hende? Vi har aftalt at lillesøster skal ind på hendes værelse når hun bliver større og det vil hun meget gerne have.
Hverdagen bliver også værre og værre. Hun er blevet meget negativ og bliver hele tiden vred og råber og skaber sig. Jeg går udfra at det er hendes måde at påkalde sig opmærksomhed fordi hun føler at hun har mistet sin plads i familien. Men vi synes selv at vi giver hende så meget opmærksomhed som muligt. Jeg går til gymnastik med hende en gang om ugen - vi tager alene på legepladsen, i haven, ud at handle osv. Faren tilbyder tit at lave noget med hende, men hun afviser det for det meste. Hun vil heller ikke hen til bedsteforældrene alene mere.
Hun er også begyndt at råbe ad og skubbe/nive lillesøster. Vi prøver vores bedste ikke at sige nej hele tiden, men at vise hende hvordan hun skal behandle hende, men hun bliver sur med det samme. Hun får altid lov til at holde, ae, kysse hende når hun beder om det. Desværre er lillesøster begyndt at blive ked af det ligeså snart hun holder hende.
Generelt prøver vi at undgå for meget skældud, at hjælpe hende med at sætte ord på sine frustrationer (fx at det er irriterende at lillesøster tager tiden men at vi stadig elsker hende meget højt) og rose hende for de gode ting hun gør. Jeg synes faktisk ikke at vi laver andet!
Vores hverdag er fyldt med en sur og larmende storesøster som vil bestemme alt og alligevel ikke ved hvad hun vil (vi har nok fået selvstændighedsfasen oveni!) og som råber, slår og ikke hører efter overhovedet.
Hvordan takler vi hende bedst?
Venlig hilsen Tina