Vred og frustreret storesøster

4. september 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Vred og frustreret storesøster

Hej Helen.

Vi har to piger - Vanessa på 3 år og 10 mdr - og Nikoline på 3 mdr. Vores problem er en stigende vrede og frustration hos storesøsteren efter lillesøsters ankomst.

Det startede efter cirka 1½ måned hvor hun ikke længere ville i seng, hun blev helt umulig og skabte sig når sengetiden nærmede sig. En aften spurgte jeg om det var fordi vi andre lå i sammen i et andet rum og hun sagde ja. Derefter fik hun sin gamle tremmeseng ind i vores soveværelse og det går nogenlunde. Hun mener at lillesøster skal sove samtidig med hende, men hendes søvnrytme ligger jo ikke fast endnu så det kan ikke altid passe og så er det helt galt igen.

Jeg må indrømme at jeg allerhelst ville have storesøsteren på sit eget værelse, men jeg går ud fra at dette vil føles som en afvisning for hende? Vi har aftalt at lillesøster skal ind på hendes værelse når hun bliver større og det vil hun meget gerne have.

Hverdagen bliver også værre og værre. Hun er blevet meget negativ og bliver hele tiden vred og råber og skaber sig. Jeg går udfra at det er hendes måde at påkalde sig opmærksomhed fordi hun føler at hun har mistet sin plads i familien. Men vi synes selv at vi giver ...

Annonce

... hende så meget opmærksomhed som muligt. Jeg går til gymnastik med hende en gang om ugen - vi tager alene på legepladsen, i haven, ud at handle osv. Faren tilbyder tit at lave noget med hende, men hun afviser det for det meste. Hun vil heller ikke hen til bedsteforældrene alene mere.

Hun er også begyndt at råbe ad og skubbe/nive lillesøster. Vi prøver vores bedste ikke at sige nej hele tiden, men at vise hende hvordan hun skal behandle hende, men hun bliver sur med det samme. Hun får altid lov til at holde, ae, kysse hende når hun beder om det. Desværre er lillesøster begyndt at blive ked af det ligeså snart hun holder hende.

Generelt prøver vi at undgå for meget skældud, at hjælpe hende med at sætte ord på sine frustrationer (fx at det er irriterende at lillesøster tager tiden men at vi stadig elsker hende meget højt) og rose hende for de gode ting hun gør. Jeg synes faktisk ikke at vi laver andet!

Vores hverdag er fyldt med en sur og larmende storesøster som vil bestemme alt og alligevel ikke ved hvad hun vil (vi har nok fået selvstændighedsfasen oveni!) og som råber, slår og ikke hører efter overhovedet.

Hvordan takler vi hende bedst?

Venlig hilsen Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor