Opdragelse af følsom pige

24. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år

Opdragelse af følsom pige

Kære Helen.

Tak for dit råd ang. suttestop - vi ruster os:-)

Straks har jeg brug for dig igen, denne gang i et spørgsmål om et problem, der kommer og går hjemme hos os, men ser ud til at være vedholdende.

Min datter er i højere og højere grad næsten 3 år. Jeg har det egentlig ret fredeligt med raserianfaldende, på en måde synes jeg det er fantastisk at se den selvstændighed og holden-på-sit, der stikker hovedet frem. Så er der selvfølgelig den klassiske situation med dukken, der skal have en dyne på, på en bestemt måde, som tilsyneladende ikke eksisterer, og så kommer der et kæmpe frustrationsanfald. Den slags situationer har vi mange af:-)

Når de opstår, især hvis der er mange på en dag, og jeg ikke er i topform, så kommer jeg nogengange til at sige noget i stil med 'Nej, det gider jeg simpelthen ikke, du må selv finde ud af det'. Det bliver min datter rigtig ked af. Hun føler sig tilsyneladende slet ikke mødt, og jeg signalerer da også alt andet end overskud og rummelighed på den måde. Hvordan kan jeg ellers formulere mig, synes du? Det virker som rigtig vigtige situationer for min datter, som om hun tester mig: 'Hvor meget kan mor holde til?'.

Når jeg siger fra overfor hende, fordi hun gør ting hun ikke må, så ...

Annonce

... bliver hun simpelhen så ked af det. Hvis hun slår mig og jeg siger: 'Vi kan ikke sidde her og lege sammen, når du slår. Så bliver jeg ked af det, fordi det gør ondt', og derefter går ud af hendes værelse, så finder jeg hende stort set altid siddende på gulvet med tårene løbende ned af kinderne. Hun skriger ikke eller kalder på mig, men sidder bare helt stille og græder, og det tager ret lang tid før hun bliver sig selv igen.
Hvad kan jeg gøre bedre?

Hun laver et lignende nummer om natten, og det bekymrer mig noget. Jeg vågner fordi jeg kan høre et lillbebitte snøft, eller nogen gange bare af rent moderinstinkt. Når jeg så går ind for at kigge til hende, sidder hun helt stille i sengen med tårene løbende ned af kinderne. Og ja, hun er rigtig vågen. Jeg har bedt hende kalde på mig eller far, når hun vågner, men det kan hun åbenbart ikke. Nogen gange har hun grædt længe tror jeg, for hun er helt våd i ansigtet.
Hva pokker går det mon ud på?

Jeg vil rigtig gerne have et barn, som kan forstå, når jeg sætter grænser, og ude i verden må hun også forvente, at hun kan møde 'strengere' voksne end mig og min mand. Men for pokker hvor er det svært, når hun bliver så ked af det!!
Jeg er meget åben for forslag!!!

Bedste hilsener fra mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.