Brev:
Anfald af raseri ...
17. august 2009
Alder:
18 mdr.
Anfald af raseri ...
Hej Helen
Vores søn er nu blevet 18 mdr. og på det sidste har han haft nogle meget voldsomme anfald af raseri :-( Det er meget voldsomt og varer længe!
Han kaster sig bagover, sparker, smider med tingene, græder meget (hoster og laver opkastlyde af det), når vi tager ham op vrider han sig nærmest ud af vores arme...
Han har fx været meget ked af det i dag...
Da vi kom hjem fra dagpleje begyndte det... Han virkede sulten og jeg forsøgte med lidt frugt, men han havde set en pose med kager - og dem ville han have. Det sagde jeg nej til - da vi skulle spise inden længe! Jeg forsøgte med frugt - hvilket slet ikke havde interesse, selvom han plejer at være vild med det. Jeg besluttede at lave tidligt aftensmad - og gik en lille tur ud med ham imens det blev færdigt! Der var humøret nogenlunde...
Da vi kom ind virkede han meget interesseret i maden, der desværre ikke var helt færdigt og så blev han MEGET sur... JEg kunne slet ikke tale ham ned... Forsøgte at sætte ord på hans følelser: "Mor kan godt forstå at du er ked af det - du er meget sulten..." el.lign. men det hjalp slet ikke... HAn blev bare ved at skrige, sparke og spænde i hele kroppen! Jeg forsøgte at give ham en skål med ærter - hvilket han plejer at være vild med, - men i dag hjælp det ikke. Det hjalp ikke engang at maden blev færdig - da ville han slet ikke op i sin højstol...
Jeg forsøgte også med at satte mig ned og spiste lidt af maden og tale til ham "Mor sidder og spiser noget dejligt med - kunne du ikke tænke dig at smage". Men det hjalp heller ikke! Jeg tog ham igen op til mig og forsøgte at tale ham til ro. Herefter satte jeg ham igen ned på gulvet og sagde noget med at det var helt ok at være ked af det, nu sætter mor dig ned på gulvet og så sætter jeg mig ved siden af og trøster dig...
Han gav sig til at kravle skrigende rundt, trods det han har gået længe. Han kravlede skrigende om i et hjørne hvor han begyndte at hive i ledningerne (hvilket han godt ved han ikke må - og sjældent gør). Jeg gik om og tog ham op til mig, gik lidt rundt med ham, og han faldt stille til ro... Han sad på mit skød og spiste aftensmad, sagde "uhm" og smilte da han fik mad og blev hurtigt i bedre humør... Da han havde spist lidt kunne jeg sætte ham i sin stol - og han spiste videre...
Han fik et bad og var i godt humør - bagefter puttede jeg ham - en time før han plejer og han faldt i søvn med det samme.
Jeg har set ham blive sur og ked af det før - men det har aldrig taget så længe!
Han virkede meget træt og har været i dagplee for 2.gang siden 5 ugers ferie sammen med mor og far. Han har fået dræn i ørene - som skal tjekkes på torsdag! Kan det være årsagen?
Hvordan reagere jeg mest hensigtsmæssigt når min søn bliver så ked af det/sur/ude af den?
Jeg tænker, at han skal lære at et nej er et nej - og at vi skal være vedholdende når først det er sagt. Han skal fx. ikke have kage, når der er sagt nej - heller ikke selvom han skriger og skriger... Og umiddelbart tænker jeg, at han skal have lov at være sur/ked af det og at jeg bare skal være der for ham og forsøge at lede ham igennem - men det er svært når det varer så længe og er så voldsomt!
Jeg tænker, at det ikke kan nytte at jeg også bliver sur og råber fx. STOP el.lign. - men er det bedre at sætte klare grænser?
Jeg ved at børn jo fødes med et temperament - der ofte ligner forældrenes... Men hverken mig eller min mand har et særligt iltert temperament - og har aldrig haft det! Er det så noget i vores omgang med ham der gør det?
Er voldsomme raserianfald normale? eller skal vi være bekymrede? Her tænker jeg også på hans senere udvikling og omgang med andre...
Med venlig hilsen
en mor