Opdragelse - slår andre børn

4. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Opdragelse - slår andre børn

Hej,

Tak for en god brevkasse - jeg har fulgt med på sidelinjen, men har nu selv behov for at stille et par spørgsmål.

Det drejer sig om min dreng på 3½ år, jeg ved det er en svær alder - og det skal jeg da lige love for vi oplever! Han er en rigtig dejlig dreng og velfungerende på mange områder - men desværre er der især et problem der bliver ved med at dukke op igen og igen... Han har nemlig et problem i sin kontakt med andre børn, lige fra han var helt lille har han haft 'fat' i andre børn, både ved at hive i hår (da han var helt lille) og senere ved at slå og en enkelt gang bide andre.

Vi har altid fået at vide at det var indtil han fik et sprog, men nu mener jeg efterhånden han har et ok sprog og han forstår virkeligt mange ting. Men ligegyldigt hvor mange gange man taler med ham om dette, så bliver han bare ved. Han gør det ikke for at være ond ved andre, men for at opnå et eller andet.

De har naturligvis også oplevet det i børnehaven og vi har talt om det nogle gange. De har også påpeget at det måske er fordi han ikke bruger sproget og at han måske ikke forstår hvad de siger til ham. Det har jeg bare svært ved at forstå, da han ellers er en meget kvik dreng, der forstår så mange ting. Jeg synes vi har prøvet alt for at få ham til at stoppe - skældt ud, talt stille og rolig om det osv. Jeg er jo nervøs for om det fortsætter.

Der er naturligvis ikke altid han slår, han kan også lege rigtigt godt. Han opsøger gerne de store drenge i børnehaven som har meget voldsom leg ...

Annonce

... - og derved bliver han også voldsom. Jeg kan forstå på pædagogerne, at de af og til tager ham ud af legen med dem, så han i stedet leger med andre børn, hvilket jeg finder rigtigt fint. Jeg synes det er rigtigt hårdt at han ikke bare fungerer med de andre og vi har jo også selv oplevet når vi har gæster eller er nogle steder at så vil han gerne bestemme legen og kan finde på at slå.

Han er egentlig tit en temmelig rolig dreng der også kan opføre sig rigtigt sødt og godt, dog synes jeg efter han startede i børnehaven at han bliver mere trodsig og bliver 'selvstyrende'. Han virker til tider uopdragen og det kan jeg halt ærligt ikke forstå, da vi både er meget kærlige og omsorgsfulde over for ham, men samtidig sætter vi bestemt også grænser og det ved han. Vi bruger megen tid med ham og i det hele taget synes jeg jo han har det rigtigt godt og alligevel virker han nogle gange sur og tvær og vil ikke høre efter.

Det skal også siges at han samtidig med børnehavestart blev storebror, han er en rigtig god storebror, og han har ikke reageret så meget på det. Han har til tider svært ved hvordan han skal komme i kontakt med sin lillebror - hvilket betyder at han tit nærmest ligger hen over ham, hvilket lillebror ikke kan lide. Han virker ikke jaloux, men dog kan jeg nogle gange mærke at det er svært - især at jeg ikke altid er til rådighed. Han er MEGET morsyg.

Jeg kunne jo skrive meget mere om det hele og kunne uddybe meget mere, men jeg vil stoppe har, og bare håbe du har gode råd til os!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder