Brev:
Opdragelse - slår andre børn
4. august 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Opdragelse - slår andre børn
Hej,
Tak for en god brevkasse - jeg har fulgt med på sidelinjen, men har nu selv behov for at stille et par spørgsmål.
Det drejer sig om min dreng på 3½ år, jeg ved det er en svær alder - og det skal jeg da lige love for vi oplever! Han er en rigtig dejlig dreng og velfungerende på mange områder - men desværre er der især et problem der bliver ved med at dukke op igen og igen... Han har nemlig et problem i sin kontakt med andre børn, lige fra han var helt lille har han haft 'fat' i andre børn, både ved at hive i hår (da han var helt lille) og senere ved at slå og en enkelt gang bide andre.
Vi har altid fået at vide at det var indtil han fik et sprog, men nu mener jeg efterhånden han har et ok sprog og han forstår virkeligt mange ting. Men ligegyldigt hvor mange gange man taler med ham om dette, så bliver han bare ved. Han gør det ikke for at være ond ved andre, men for at opnå et eller andet.
De har naturligvis også oplevet det i børnehaven og vi har talt om det nogle gange. De har også påpeget at det måske er fordi han ikke bruger sproget og at han måske ikke forstår hvad de siger til ham. Det har jeg bare svært ved at forstå, da han ellers er en meget kvik dreng, der forstår så mange ting. Jeg synes vi har prøvet alt for at få ham til at stoppe - skældt ud, talt stille og rolig om det osv. Jeg er jo nervøs for om det fortsætter.
Der er naturligvis ikke altid han slår, han kan også lege rigtigt godt. Han opsøger gerne de store drenge i børnehaven som har meget voldsom leg - og derved bliver han også voldsom. Jeg kan forstå på pædagogerne, at de af og til tager ham ud af legen med dem, så han i stedet leger med andre børn, hvilket jeg finder rigtigt fint. Jeg synes det er rigtigt hårdt at han ikke bare fungerer med de andre og vi har jo også selv oplevet når vi har gæster eller er nogle steder at så vil han gerne bestemme legen og kan finde på at slå.
Han er egentlig tit en temmelig rolig dreng der også kan opføre sig rigtigt sødt og godt, dog synes jeg efter han startede i børnehaven at han bliver mere trodsig og bliver 'selvstyrende'. Han virker til tider uopdragen og det kan jeg halt ærligt ikke forstå, da vi både er meget kærlige og omsorgsfulde over for ham, men samtidig sætter vi bestemt også grænser og det ved han. Vi bruger megen tid med ham og i det hele taget synes jeg jo han har det rigtigt godt og alligevel virker han nogle gange sur og tvær og vil ikke høre efter.
Det skal også siges at han samtidig med børnehavestart blev storebror, han er en rigtig god storebror, og han har ikke reageret så meget på det. Han har til tider svært ved hvordan han skal komme i kontakt med sin lillebror - hvilket betyder at han tit nærmest ligger hen over ham, hvilket lillebror ikke kan lide. Han virker ikke jaloux, men dog kan jeg nogle gange mærke at det er svært - især at jeg ikke altid er til rådighed. Han er MEGET morsyg.
Jeg kunne jo skrive meget mere om det hele og kunne uddybe meget mere, men jeg vil stoppe har, og bare håbe du har gode råd til os!