Balancen ml amning og grød

9. marts 2018

Alder:
6 mdr.

Balancen ml amning og grød

Kære Helen

Tak for svaret mht døgnrytme for min nu 6 mdr gamle søn. Den har jeg fulgt, men jeg har lige nogle tillægsspørgsmål

Det er gået ok med at følge planen, men han vågner stadig med 2-3 timers mellemrum og vil ammes natten igennem. Dog holder jeg det som regel til 3 amninger, ved at forsøge at strække tiden mellem amningerne ved at nusse, trøste osv. Amningerne er ca ved 23-00, 2-3 og ml 4-6. Vi står op ca 07:30, men han er sjældent sulten først på morgenen. Om dagen er amningerne korte, og ofte er han meget træt når jeg ammer ham (som jeg gør inden lur) så jeg må afbryde amningen og putte ham ud. Andre gange fortsætter jeg amningen og han falder i dyb søvn.

Der kan nemt gå 4 timer mellem amningerne om dagen. Jeg tror, han får størstedelen af sin mælk om natten. Han spiser ikke meget mad, virker først sulten efter ...

Annonce

... middag. Han spiser fint, men det er bare ikke meget mad jeg kan lokke i ham, men til nogle måltider 0,5 dl, typisk til aftensmad. Og ellers 5-10 små skefulde ved de andre måltider. Han får 3 skemåltider og er begyndt lidt på mellemmåltid når han vågner fra middagslur.

Har du et forslag til hvad jeg kan gøre anderledes? Fx så han sover bedre om natten og spiser mere mad og ammes længere om dagen?

(Jeg har også lagt mærke til at han ofte (ikke altid) er meget urolig ved brystet, slår, kradser og sparker m benene, som om han har problemer med at få mælken ud af brystet. Hans ammeteknik ser ok ud, hans overlæbe er tit bøjet ind, så jeg lige skal hjælpe læben til at krænge ud over brystet. Jeg kan høre han sluger meget luft. Han tager på som han skal og er glad og tilfreds. Ved ikke om det har en indflydelse på det hele.)

Venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor