Brev:
Skemad, mængder & maven
4. februar 2018
Alder:
7 mdr.
Skemad, mængder & maven
Hej Helen
Stort tak for dit svar og dine råd.
Din dagsplan har allerede hjulpet, og hun er igen begyndt at tage flasken omkring kl 23. Vi arbejder med at lære hende at falde i søvn selv, og det går (langsomt) fremad.
Hun får nu flaske kl 5/6 om morgenen, kl 13:30 i forbindelse med putning til middagslur, kl 19:30 i forbindelse med putning til natten og kl 23 som drømmemåltid. Hun tager dog konsekevent kun mellem 550-650 ml MME i døgnet. Hun har dog rigeligt med våde bleer og vejer som sagt det hun skal (og har aldrig været den store spiser).
I løbet af dagen får hun i alt 2dl grød (fordelt på to gange, fx havre, boghvede eller øllebrød), frugtmos ca 0,5dl om dagen (fordelt på to gange) og ca 1,5dl kød/fisk/grøntsager (fordelt på to gange inkl. mad i hånden). Hun drikker samlet omkring 1-1,5dl vand. Jeg tilbereder altid grød med MME pulver også. Hun bliver 7 måneder den 10. februar.
Nogle nye og opfølgende spørgsmål er dukket op:
1. Når hun får flasken i sengen (vi har lagt en lille pude under hovedenden af hendes madras), er det så OK, at hun ikke bøvser?
2. De sidste par aftener er hun vågnet af sig selv kl 23, inden vi har nået at give hende drømmemåltidet, og det har resulteret i at hun er meget vågen og frisk, og vi er alle vågne fra 23-00.30. Har du et godt råd her?
3. Når hun får mad i hånden (fx blød avokado, kartoffelbåd fra ovnen mv.), så lykkes det hende altid at gumle et stort stykke af, som vi (lettere stresset) må fiske ud af munden på hende. Har du nogle gode råd til, hvad vi kan give hende, som hun ikke kan få galt i halsen?
4. Hvilke madvarer ud over sveskemos og grød (og rigeligt med væske) er godt til at få gang i/ holde gang i maven? Hun er ikke som sådan forstoppet, men det er heller ikke nemt for hende.
5. Giver vi hende nok frugtmos?
På forhånd tak igen!