Skemad, mængder & maven

4. februar 2018

Alder:
7 mdr.

Skemad, mængder & maven

Hej Helen

Stort tak for dit svar og dine råd.
Din dagsplan har allerede hjulpet, og hun er igen begyndt at tage flasken omkring kl 23. Vi arbejder med at lære hende at falde i søvn selv, og det går (langsomt) fremad.

Hun får nu flaske kl 5/6 om morgenen, kl 13:30 i forbindelse med putning til middagslur, kl 19:30 i forbindelse med putning til natten og kl 23 som drømmemåltid. Hun tager dog konsekevent kun mellem 550-650 ml MME i døgnet. Hun har dog rigeligt med våde bleer og vejer som sagt det hun skal (og har aldrig været den store spiser).

I løbet af dagen får hun i alt 2dl grød (fordelt på to gange, fx havre, boghvede eller øllebrød), frugtmos ca 0,5dl om dagen (fordelt på to gange) og ca 1,5dl kød/fisk/grøntsager (fordelt på to gange inkl. mad i hånden). Hun drikker samlet omkring 1-1,5dl vand. Jeg tilbereder altid grød med MME pulver også. Hun bliver 7 måneder den 10. februar.

Nogle nye ...

Annonce

... og opfølgende spørgsmål er dukket op:

1. Når hun får flasken i sengen (vi har lagt en lille pude under hovedenden af hendes madras), er det så OK, at hun ikke bøvser?

2. De sidste par aftener er hun vågnet af sig selv kl 23, inden vi har nået at give hende drømmemåltidet, og det har resulteret i at hun er meget vågen og frisk, og vi er alle vågne fra 23-00.30. Har du et godt råd her?

3. Når hun får mad i hånden (fx blød avokado, kartoffelbåd fra ovnen mv.), så lykkes det hende altid at gumle et stort stykke af, som vi (lettere stresset) må fiske ud af munden på hende. Har du nogle gode råd til, hvad vi kan give hende, som hun ikke kan få galt i halsen?

4. Hvilke madvarer ud over sveskemos og grød (og rigeligt med væske) er godt til at få gang i/ holde gang i maven? Hun er ikke som sådan forstoppet, men det er heller ikke nemt for hende.

5. Giver vi hende nok frugtmos?

På forhånd tak igen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor