Mad til baby på 6 mdr.

28. januar 2018

Alder:
6 mdr.

Mad til baby på 6 mdr.

Hej Helen.

Vi har en datter på 6 måneder. Hun har siden fødsel været fuldammet, og vi begyndte så småt at introducere grød og især vand til hende, da hun var fem måneder... Hun er en sund og stor baby der siden fødsel har ligget to streger over normal kurven i både vægt og højde, og vejede ved 5 mdr. tjek 9 kg. og var 69 cm...

Vand var et stort hit, og det får hun ofte nu i løbet af dagen, også udover til måltider - mor drikker meget vand, og Emma vil gerne have en tår, når mor får... Så det får hun som regel :)

Grød er aldrig blevet det store hit... Vi startede med at give hende færdig grød, både majs og risgrød fra to forskellige mærker, men hun slog ud omkring munden, blev rød og begyndte at klø i ører og øjne... og vendte hovedet væk efter få mundfulde.

Derefter gik vi over til at lave grød helt fra bunden, og har forsøgt både majs- og hirsegrød. Med mit mælk pumpet ud og med mme. Med rigtig smør, plantemargarine og med olivenolie og rapsolie... Men hun viser tydeligt, hun ikke har lyst til at spise det... Vender hovedet væk, og slår ud med armene, og begynder stadig at klø i ørerne... Hun spiser som regel kort efter hun vågner, så det er ikke fordi hun er træt... Vi har også prøvet havregrød - det giver samme reaktion fra hende - hun viser tydeligt at hun ikke har lyst til det.

Når jeg laver grøntsagsmos - hun får af alt muligt forskelligt: gulerod, græskar, blomkål, squash, broccoli - spiser hun med stor lyst og åbner munden og ser glad og veltilpas ud. Jeg laver ren mos og blander ikke med mælk, men har altid fedtstof i... skifter mellem olie, smør og plantemargarine. Hun får ca. 100 ml. Jeg har ikke brugt kartofler endnu, da hun havde lidt bøvl med maven i starten, og var bange for at give hende for meget stivelse...

Hun får ofte lidt frugtmos efterfølgende, og er meget glad for både sveske-, æble- og pæremos, som er hvad vi har prøvet hidtil... Jeg ...

Annonce

... har også haft frugtmost på grøden, men det hjælper ikke på lysten...

Jeg har prøvet at lave øllebrød en enkelt gang, og det gik ok... Hun skulle lige i gang, men spiste godt da hun lige kom i gang, og fik den sidste halvdel blandet med pæremos og så røg det også ned... ( lavede af 2 skiver rugbrød, og 1½ dl. vand, og delte portionen i to og så en sjat mme til at tynde det....

Jeg vil gerne lære hende ikke at amme om natten, men er i tvivl om, hvorvidt det kan lade sig gøre med vores madrutiner som de ser ud pt...

Vores dag forløber ca. som følger:

Vågner kl. 8 +/- ½ time...

Får tøj på, leger og er vågen i ca. 1½ time hvorefter hun ammes. Nogle dage er hun vågen ca. ½ time herefter inden hun puttes, andre dage puttes hun lige efter. Får typisk lidt vand i løbet af dette tidsrum også inden hun ammes.

Ca. kl. 10 - Sover ca. 2 timer

Ca. kl. 12 - Vågner og får frokost - her har vi forsøgt grød, men er nu skiftet til enten grøntsagsmos el. øllebrød med vand i kop. Får et par skefulde frugtmos til dessert.

Vågen ca. 2-3 timer inden hun ammes og puttes til eftermiddagslur ca. kl. 14-15

Sover igen ca. 1½-2 timer

Vågner, leger og får aftensmad: Ca. 100 ml. grøntsagsmos med vand i en kop. Får et par skefulde frugtmos til dessert. Får ofte en kort ammetår ca. ½-1 time efter sit måltid

Ca. kl. 20 ammes og puttes til natten.

Ca. 23/24 - vågner, ammes og puttes igen

Ca. kl. 3/4 vågner, ammes og puttes igen

ca. kl. 6/7 vågner, ammes og puttes igen

Skal vi blive ved med at forsøge med grød, eller kan hun klare sig uden?

Hvor hurtigt skal vi introducere et ske måltid til morgen også, og hvad kunne dette være?

Skal jeg stoppe med at amme hende efter hendes aftensmåltid? Hun "pjevser" ofte ca. ½-1 time efter et måltid, og signalerer hun gerne vil ammes. Hun ammer ofte kun 5-10 min. og er så klar igen til at lege videre.

Med venlig hilsen
F & L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder