Kræsent barn

7. januar 2018

Alder:
18 mdr.

Kræsent barn

Kære Helen,

Jeg har en lille dreng på 1½ år, som er voldsomt kræsen og jeg har svært ved at gennemskue om der er tale om en magtkamp (jeg bestemmer selv hvad jeg spiser) eller om han reelt er kræsen. Jeg vil høre, om du kan give mig til tip til, hvordan vi håndtere det, for jeg bliver lidt nervøs for, om han får det han skal (i forhold til mineraler, vitaminer mm). Han ser sund og glad ud og virker til at trives. Han sover for det meste ok om natten med en enkelt lur om dagen og er i dagpleje, hvor han også trives (hun har dog ligeledes bemærket at han er meget kræsen).

En typisk dag ift mad:
- Morgenmad (havregrød med lidt smør, mælk og frugtmos i)
- Mellemmåltid hos dagplejemor (kan være en bolle eller noget grønt/frugt), hjemme har jeg forsøgt at variere en del, men lige nu rører han hverken frugt eller grønsager, jeg kan få brød/skorper med smør i ham, rosiner og figenstænger.
- Frokost som oftest er rugbrød med pålæg og gerne lidt gnavegrønt (her er det pt kun leverpostej, smøreost og makrel, som netop er kommet tilbage, efter han har afvist det i nogle uger – han rører stadig ikke det grønne, hverken agurk, peberfrugt, tomat, ærter eller majs)
- Mellemmåltid
- Aftensmad (vi laver ugentlige madplaner og det er så varieret som vi nu formår, uden at det bliver alt for besværligt eller dyrt (og lige pt med et nytårsforsæt om at udvide repertoiret med nye retter, der skal ligger på rygsøjlen). der er naturligvis nogle gengangere på menuen fordi vi ofte laver rigeligt, så vi har til at fryse ned. ...

Annonce

...

Der er som udgangspunkt ikke noget han ikke får lov at spise (hvis det altså er egnet til småbørn) inkl. lidt sødt fra tid til anden, da jeg ikke er tilhænger af fuldstændig sukkerfrit hjem (hvilket også er svært med en femårig i huset) men sødt i moderate mængder.

Han spiser ikke frugt overhoved, selvom jeg tilbyder det, men kan dog godt lide frugtsmoothies (som jeg også søder morgengrøden med).

Han spiser stort set alt brød med smør, leverpostej, smøreost og nu atter makrel, samt fiskefrikadeller/almindelige frikadeller.

Han elsker pasta med div. sovs til (kødsovs, fløde, tomat mm).

Jeg tror det der bekymre mig mest er, at han ikke spiser grønsager eller frugt. Han plejede at elske gulerødder og grønsagerne (majs, ærter mm) var i starten noget af det første der blev spist hos dagplejemor. Han spise også frugt i starten, men nu vil han ikke en gang have banan, kun en frugt smootie fra tid til anden. Ris er også helt udelukket, selv som risengrød eller ”most/blended” med sovs, ikke en gang boller i karry.

Er det normalt at det kan udvikle sig sådan og hvad kan vi gøre? Kan det være en fase? Jeg synes ikke han skal gå sulten i seng, så hvis ikke han spiser den mad jeg byder ham, så ender jeg ofte med at lave grød eller en rugbrødsmad til ham, men jeg ved ikke, om jeg bør tage ”kampen” og i så fald, hvornår man bør gøre det? Eller om man blot skal blive ved med at byde forskellige ting velviden at det flyver på gulvet med det samme.
Bør jeg give ham en vitaminpille?

Kærlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder