Brev:
Kræsent barn
7. januar 2018
Alder:
18 mdr.
Kræsent barn
Kære Helen,
Jeg har en lille dreng på 1½ år, som er voldsomt kræsen og jeg har svært ved at gennemskue om der er tale om en magtkamp (jeg bestemmer selv hvad jeg spiser) eller om han reelt er kræsen. Jeg vil høre, om du kan give mig til tip til, hvordan vi håndtere det, for jeg bliver lidt nervøs for, om han får det han skal (i forhold til mineraler, vitaminer mm). Han ser sund og glad ud og virker til at trives. Han sover for det meste ok om natten med en enkelt lur om dagen og er i dagpleje, hvor han også trives (hun har dog ligeledes bemærket at han er meget kræsen).
En typisk dag ift mad:
- Morgenmad (havregrød med lidt smør, mælk og frugtmos i)
- Mellemmåltid hos dagplejemor (kan være en bolle eller noget grønt/frugt), hjemme har jeg forsøgt at variere en del, men lige nu rører han hverken frugt eller grønsager, jeg kan få brød/skorper med smør i ham, rosiner og figenstænger.
- Frokost som oftest er rugbrød med pålæg og gerne lidt gnavegrønt (her er det pt kun leverpostej, smøreost og makrel, som netop er kommet tilbage, efter han har afvist det i nogle uger – han rører stadig ikke det grønne, hverken agurk, peberfrugt, tomat, ærter eller majs)
- Mellemmåltid
- Aftensmad (vi laver ugentlige madplaner og det er så varieret som vi nu formår, uden at det bliver alt for besværligt eller dyrt (og lige pt med et nytårsforsæt om at udvide repertoiret med nye retter, der skal ligger på rygsøjlen). der er naturligvis nogle gengangere på menuen fordi vi ofte laver rigeligt, så vi har til at fryse ned. ...
...
Der er som udgangspunkt ikke noget han ikke får lov at spise (hvis det altså er egnet til småbørn) inkl. lidt sødt fra tid til anden, da jeg ikke er tilhænger af fuldstændig sukkerfrit hjem (hvilket også er svært med en femårig i huset) men sødt i moderate mængder.
Han spiser ikke frugt overhoved, selvom jeg tilbyder det, men kan dog godt lide frugtsmoothies (som jeg også søder morgengrøden med).
Han spiser stort set alt brød med smør, leverpostej, smøreost og nu atter makrel, samt fiskefrikadeller/almindelige frikadeller.
Han elsker pasta med div. sovs til (kødsovs, fløde, tomat mm).
Jeg tror det der bekymre mig mest er, at han ikke spiser grønsager eller frugt. Han plejede at elske gulerødder og grønsagerne (majs, ærter mm) var i starten noget af det første der blev spist hos dagplejemor. Han spise også frugt i starten, men nu vil han ikke en gang have banan, kun en frugt smootie fra tid til anden. Ris er også helt udelukket, selv som risengrød eller ”most/blended” med sovs, ikke en gang boller i karry.
Er det normalt at det kan udvikle sig sådan og hvad kan vi gøre? Kan det være en fase? Jeg synes ikke han skal gå sulten i seng, så hvis ikke han spiser den mad jeg byder ham, så ender jeg ofte med at lave grød eller en rugbrødsmad til ham, men jeg ved ikke, om jeg bør tage ”kampen” og i så fald, hvornår man bør gøre det? Eller om man blot skal blive ved med at byde forskellige ting velviden at det flyver på gulvet med det samme.
Bør jeg give ham en vitaminpille?
Kærlig hilsen
Stine