Baby vil ikke spise - 6 mdr.

24. november 2017

Alder:
6 mdr.

Baby vil ikke spise - 6 mdr.

Hej Helen

Det er et stykke tid siden jeg sidst skrev til dig vedr. min dreng som ikke ville spise. Det vil han så sådan set stadig ikke ved tandfrembrud. De er så fremme i fuldt flor nu og generer ham ikke længere...men han vil STADIG ikke spise. Hver eneste gang vi sætter ham i sin skråstol og giver ham sin hagesmæk på, kan jeg se på ham han begynder at blive urolig, og rutinen er den samme hver eneste dag tre gange om dagen.
Han vil IKKE kendes ved skeen, han vender sig væk og vil ikke have den i munden. Så får han smagt lidt på maden og kan egentlig godt lide den, åbner så lidt modvilligt munden for en 5-6 skeer, og så er resten af måltidet noget af en kamp.

Vi har prøvet at aflede ved at synge, danse, spise samtidig, sige mmmm lyde og spise lidt af hans mos/grød på samme tid. Men han gider ikke og lukker munden hermetisk for skeen. Jeg sørger virkelig for at give ham varieret og få en ny type mos/grød hver dag. Men han tager stadig kun et par skeer, og sidder så og skriger resten af tiden hvis man forsigtigt prøver at lirke noget mad i hans mund eller bare prøver at hvile skeen på hans læber.

Jeg er ved at være helt ...

Annonce

... tyndslidt og er helt modløs når jeg skal til at give ham mad, for det er virkelig en proces som kan tage virkelig lang tid.

Skal jeg bare kapitulere og gå ud fra at han spiser det han har brug for, eller giver jeg ham for meget mælk? Jeg prøver at følge den plan du før har givet mig og tilbyder mælk hver 3-4 time som jeg plejer. Og vi er oppe på 3 måltider om dagen, for med de kampe der er ved spisetid tøtrjeg næsten ikke introducere flere måltider om dagen, så kan hele dagen bruges på det. Han får mad i hånden som han kan gumle på før, men han bliver tosset fordi han hånd øje koordination ikke helt er med, og så ender han med et skrigeshow af frustration.

Må han komme i en højstol når han ikke kan sidde selv endnu hvis nu vi polstrer den godt og støtter hans ryg? Og vil det overhovedet hjælpe? Er det os der har fået ham til at associere spisetid med noget negativt, og hvorfor har han så stor aversion mod skeen? Jeg tror måske i øvrigt at første fortand er på vej, kan hans spisevægring have noget med det at gøre?

Håber du kan hjælpe os med at gøre spisetid til en hyggelig og dejlig stund igen.

Med Venlig Hilsen
En frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor