Brev:
Baby vil ikke spise - 6 mdr.
24. november 2017
Alder:
6 mdr.
Baby vil ikke spise - 6 mdr.
Hej Helen
Det er et stykke tid siden jeg sidst skrev til dig vedr. min dreng som ikke ville spise. Det vil han så sådan set stadig ikke ved tandfrembrud. De er så fremme i fuldt flor nu og generer ham ikke længere...men han vil STADIG ikke spise. Hver eneste gang vi sætter ham i sin skråstol og giver ham sin hagesmæk på, kan jeg se på ham han begynder at blive urolig, og rutinen er den samme hver eneste dag tre gange om dagen.
Han vil IKKE kendes ved skeen, han vender sig væk og vil ikke have den i munden. Så får han smagt lidt på maden og kan egentlig godt lide den, åbner så lidt modvilligt munden for en 5-6 skeer, og så er resten af måltidet noget af en kamp.
Vi har prøvet at aflede ved at synge, danse, spise samtidig, sige mmmm lyde og spise lidt af hans mos/grød på samme tid. Men han gider ikke og lukker munden hermetisk for skeen. Jeg sørger virkelig for at give ham varieret og få en ny type mos/grød hver dag. Men han tager stadig kun et par skeer, og sidder så og skriger resten af tiden hvis man forsigtigt prøver at lirke noget mad i hans mund eller bare prøver at hvile skeen på hans læber.
Jeg er ved at være helt tyndslidt og er helt modløs når jeg skal til at give ham mad, for det er virkelig en proces som kan tage virkelig lang tid.
Skal jeg bare kapitulere og gå ud fra at han spiser det han har brug for, eller giver jeg ham for meget mælk? Jeg prøver at følge den plan du før har givet mig og tilbyder mælk hver 3-4 time som jeg plejer. Og vi er oppe på 3 måltider om dagen, for med de kampe der er ved spisetid tøtrjeg næsten ikke introducere flere måltider om dagen, så kan hele dagen bruges på det. Han får mad i hånden som han kan gumle på før, men han bliver tosset fordi han hånd øje koordination ikke helt er med, og så ender han med et skrigeshow af frustration.
Må han komme i en højstol når han ikke kan sidde selv endnu hvis nu vi polstrer den godt og støtter hans ryg? Og vil det overhovedet hjælpe? Er det os der har fået ham til at associere spisetid med noget negativt, og hvorfor har han så stor aversion mod skeen? Jeg tror måske i øvrigt at første fortand er på vej, kan hans spisevægring have noget med det at gøre?
Håber du kan hjælpe os med at gøre spisetid til en hyggelig og dejlig stund igen.
Med Venlig Hilsen
En frustreret mor