Madplan 5-6 mdr

22. november 2017

Alder:
5 mdr.

Madplan 5-6 mdr

Kære Helen,

Min datter fylder 5 mdr næste uge, og jeg har gået og overvejet om jeg skal begynde på skemad med hende.
Hun tager fint på med min amning, så ved ikke om jeg skal fortsætte med det indtil 6 mdr?
Hun kan pt sidde med støtte og hun kigger meget koncentreret når vi spiser. Hun slikker sig ikke om munden, men har de sidste 2-3 dage begyndt at bruge tungen meget til at "klø" inde i munden. (Det kan måske skyldes tandfrembrud?)

Uanset hvad du anbefaler (start 5 mdr eller 6 mdr) vil jeg høre hvordan vi bedst starter ud. Jeg har læst SST's anbefaling (ebog om mad til småbørn), men jeg synes den er lidt svær at forstå. Jeg har også købt din bog om mad, men desværre er den stadig ikke nået frem til Kina (øv)

Da der er begrænset for økologisk mad, vil jeg gerne starte med at give hende købegrød fra Arla og Hipp/Semper. Mos kan jeg godt selv lave

Vores daglige amning ser nogenlunde ...

Annonce

... sådan ud at hun får mad ca hver 3.time plus nogle extra til at sove videre i søvn på 1-2 af hendes lure.

Jeg tænkte måske du kunne give en decideret forslag til dagsplan til hvordan det kunne foregå inkl forslag til hvor hendes lure skal lægge og ca hvor længe de skal vare?

Jeg har læst at man skal putte MME i mosen, hvilket også er fint nok, men det jeg er i tvivl om er, om hun også skal drikke MME ved siden af? Jeg har stadig mulighed for amning indtil hun fylder 1 år. Hvis der gives MME i stedet, er tanken så at jeg langsomt kan tappe ned på amningen? Hvad med natteamning? Der er delte meninger om det. Bla at mælkeindtaget om natten vil tage pladsen for "rigtig mad" , og derfor skal ophøres ved 6 mdr. Mens andre synes at det vil komme af sig selv, og fortsætter natteamningen.

Derudover bonusspørgsmål :) kan kokosolie anvendes til mosen?

På forhånd endnu engang tak for hjælpen, Helen:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor