Brev:
Madplan 5-6 mdr
22. november 2017
Alder:
5 mdr.
Madplan 5-6 mdr
Kære Helen,
Min datter fylder 5 mdr næste uge, og jeg har gået og overvejet om jeg skal begynde på skemad med hende.
Hun tager fint på med min amning, så ved ikke om jeg skal fortsætte med det indtil 6 mdr?
Hun kan pt sidde med støtte og hun kigger meget koncentreret når vi spiser. Hun slikker sig ikke om munden, men har de sidste 2-3 dage begyndt at bruge tungen meget til at "klø" inde i munden. (Det kan måske skyldes tandfrembrud?)
Uanset hvad du anbefaler (start 5 mdr eller 6 mdr) vil jeg høre hvordan vi bedst starter ud. Jeg har læst SST's anbefaling (ebog om mad til småbørn), men jeg synes den er lidt svær at forstå. Jeg har også købt din bog om mad, men desværre er den stadig ikke nået frem til Kina (øv)
Da der er begrænset for økologisk mad, vil jeg gerne starte med at give hende købegrød fra Arla og Hipp/Semper. Mos kan jeg godt selv lave
Vores daglige amning ser nogenlunde sådan ud at hun får mad ca hver 3.time plus nogle extra til at sove videre i søvn på 1-2 af hendes lure.
Jeg tænkte måske du kunne give en decideret forslag til dagsplan til hvordan det kunne foregå inkl forslag til hvor hendes lure skal lægge og ca hvor længe de skal vare?
Jeg har læst at man skal putte MME i mosen, hvilket også er fint nok, men det jeg er i tvivl om er, om hun også skal drikke MME ved siden af? Jeg har stadig mulighed for amning indtil hun fylder 1 år. Hvis der gives MME i stedet, er tanken så at jeg langsomt kan tappe ned på amningen? Hvad med natteamning? Der er delte meninger om det. Bla at mælkeindtaget om natten vil tage pladsen for "rigtig mad" , og derfor skal ophøres ved 6 mdr. Mens andre synes at det vil komme af sig selv, og fortsætter natteamningen.
Derudover bonusspørgsmål :) kan kokosolie anvendes til mosen?
På forhånd endnu engang tak for hjælpen, Helen:)