Min søn er kræsen

8. november 2017

Alder:
3 år

Min søn er kræsen

Kære Helen.

Jeg har brug for råd, da jeg er meget frustreret. Albert er lige fyldt 3 år, og også lige startet i børnehave. Albert har aldrig villet spise rugbrød. Ej heller andet brød med smør, pålæg eller andet. Han vil ikke smage på nye ting, og har generelt aldrig vist særlig stor interesse for mad. Han får stadig havregrød til middag, for det er det eneste vi kan få i ham. Til aftensmad spiser han det samme som os, men skæver noget til grøntsagerne.

Albert kan lide/spiser:

Riskiks, kage, vingummi, broccoli, pasta, ris, kartofler, knækbrød uden noget på, rundstykker uden noget på, majs, ærter, banan, æbler, næsten alt slags kød, fisk og fjerkræ, melboller, osthaps, chokolade, pomfritter, somme tider kogt gulerod, ...

Annonce

... peanuts, popcorn, cornflakes med mælk, vand, saftevand, juice.

Det er meget frustrerende for mig, for jeg aner vitterligt ikke hvad jeg skal give ham med i madpakken i børnehaven. :(

Jeg føler lidt selv at jeg er skyld i hans kræsenhed, for jeg sidder og skæver over på hans tallerken hele tiden når han spiser. Jeg er “efter” ham hele tiden og siger “Du skal også spise dine gulerødder” osv. Jeg gør det ikke i en ond mening. Jeg gør det udelukkende fordi at jeg er bange for, at han ikke får nok mad.

Jeg har forsøgt at lægge nye ting på hans tallerken, men hvis det er noget ukendt, så spiser han ikke videre før jeg eller hans far har fjernet det.

Jeg håber virkelig at du kan hjælpe mig.

Kærlig hilsen
En frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte