Brev:
Min søn er kræsen
8. november 2017
Alder:
3 år
Min søn er kræsen
Kære Helen.
Jeg har brug for råd, da jeg er meget frustreret. Albert er lige fyldt 3 år, og også lige startet i børnehave. Albert har aldrig villet spise rugbrød. Ej heller andet brød med smør, pålæg eller andet. Han vil ikke smage på nye ting, og har generelt aldrig vist særlig stor interesse for mad. Han får stadig havregrød til middag, for det er det eneste vi kan få i ham. Til aftensmad spiser han det samme som os, men skæver noget til grøntsagerne.
Albert kan lide/spiser:
Riskiks, kage, vingummi, broccoli, pasta, ris, kartofler, knækbrød uden noget på, rundstykker uden noget på, majs, ærter, banan, æbler, næsten alt slags kød, fisk og fjerkræ, melboller, osthaps, chokolade, pomfritter, somme tider kogt gulerod, peanuts, popcorn, cornflakes med mælk, vand, saftevand, juice.
Det er meget frustrerende for mig, for jeg aner vitterligt ikke hvad jeg skal give ham med i madpakken i børnehaven. :(
Jeg føler lidt selv at jeg er skyld i hans kræsenhed, for jeg sidder og skæver over på hans tallerken hele tiden når han spiser. Jeg er “efter” ham hele tiden og siger “Du skal også spise dine gulerødder” osv. Jeg gør det ikke i en ond mening. Jeg gør det udelukkende fordi at jeg er bange for, at han ikke får nok mad.
Jeg har forsøgt at lægge nye ting på hans tallerken, men hvis det er noget ukendt, så spiser han ikke videre før jeg eller hans far har fjernet det.
Jeg håber virkelig at du kan hjælpe mig.
Kærlig hilsen
En frustreret mor.