Brev:
Skaber vi dårlige spisevaner?
5. november 2017
Alder:
9 mdr.
Skaber vi dårlige spisevaner?
Hej Helen.
Min kæreste og jeg er blevet en smule uenige om noget i forhold til vores datters madvaner, og derfor kunne jeg godt tænke mig at høre dine tanker i forhold til det spørgsmål.
Vi følger den dagsplan du har lavet i et tidligere spørgmål med fem daglige måltider.
Her er et eksempel:
7.30 morgenmad - havregrød med nøddesmør og tsk. yoghurt
10.00-10.30 frugtsnack i hånden.
13.00 frokost - grøntsagsmos og grønt i hånden, fx ærter, bagte grøntsager og brød. (til dette måltid får hun også kød eller fisk, hvis vi selv har spist det/ af og til linser i stedet)
16.00 - grød (hirse, ris- eller boghvede) med frugtmos og frugt i hånden.
18.15 - grøntsagsmos og grønt i hånden + brød (til dette måltid får hun også kød eller fisk, hvis vi selv har spist det/ af og til linser i stedet)
Vores datter spiser egentlig godt og er god til at sige stop, når hun ikke vil have mere. Nogen dage kan hun lide noget, hvor hun så ikke kan lide det næste dag (jeg tænker at vi voksne har jo også af og til lyst til noget den ene dag, som vi så ikke gider spise næste dag).
Men især dagens sidste måltid volder os problemer. Hun bliver besværlig og klapper munden i som en østers, når det kommer til skemaden, så har jeg prøvet kun at servere noget, hun selv kan have i hånden og det virker nogle gange, men andre gange sidder hun bare og leger med det. Vi har også prøvet at give hende skeen selv, så hun selv kan spise, og det virker også af og til, men er godt nok noget af svineri (mad ud over det hele :)
Nogle aftener har jeg så forsøgt at give hende yoghurt med havregryn for at få noget i hende når hun har nægtet alt andet - så hun ikke har brug for mere end to amninger i løbet af natten - og det vil hun så gerne spise, selvom intet andet dur.
Min kæreste synes, at vi så bare skal give noget mere Yougurt, indtil hun er mæt, når hun ikke gider have noget af det andet, men jeg synes, det er lidt en uvane. Jeg er lidt i tvivl om, at vi så lære vores datter, at hun bare kan få noget andet, hvis hun ikke gider have det, der er på menuen.
Jeg ved ikke, om det er for tidligt at skabe sådan en dårlig vane eller det først og fremmest gælder om at lære hende at spise ved måltiderne nu, og så senere være konsekvent i forhold til at spise det, der bliver serveret. Jeg har jo heller ikke lyst til at sende hende sulten i seng. Måske er hun bare ikke særlig sulten ved det sidste og vil derfor kun spise noget som er “rigtig lækkert”. Som sagt spiser hun godt til de andre måltider.
Bare lige en sidebemærkning. Jeg synes selv, jeg er god til at prøve at afveksle, det hun spiser, så hun får prøvet en masse forskelligt og også kombinationer af ting. Når vi fx selv spiser grøntsagssuppe tager jeg nogle af de kogte grøntsager fra og mixer til en grød, eller vi har fx. prøvet gullasch da vi selv fik det, jeg er også begyndt lidt mere med nogle milde krydderier for at få forskellige smage, men af og til får hun fx. også bare avocado eller gulerosmos.
Som udgangspunkt køber vi ikke færdiglavet mos, i stedet fryser jeg tingene ned i portioner og tager op lidt af gangen. netop for at få noget afveksling. Det er kun morgenmaden og frokosten hvor vi spiser “vores mad” sammen med hende. Nogen gange har jeg spist lidt til det sidste måltid for at motivere hende lidt til at spise noget, men jeg tror ikke rigtig det har en effekt.
Glæder mig meget til at høre dit svar.
Venlig hilsen
Dorthe